Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Vrijbrief om regels in de zorg af te schaffen

Zorggroep Opella in Bennekom is gestart met het experiment regelarme instellingen. Het experiment moet aantonen welke regels in de zorg overbodig zijn en kunnen worden geschrapt. ‘Wij hebben een vrijbrief gekregen om de zorg zelf goed te regelen’, aldus projectleider Sietse Lugtenburg van Opella.
Vrijbrief om regels in de zorg af te schaffen

Zorgmedewerkers moeten hun vak weer terugkrijgen en meer tijd krijgen voor de klant. Dat wil staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) bereiken met het experiment. Opella is één van de 28 organisaties die zich voor het project hebben aangemeld. Projectleider Sietse Lugtenburg stelt dat het afschaffen van de regels geen doel op zich is. ‘Het gaat erom dat de klanten meer keuzevrijheid krijgen en de medewerkers meer tijd en ruimte krijgen om echt de klant van dienst te zijn.’

Indicatie

Steeds vaker merk Lugtenburg dat het woud aan regels veel klanten de vrijheid ontneemt. ‘Een voorbeeld. Een van onze werknemers komt bij iemand de huishoudelijke verzorging doen. De indicatie is: strijken en koken. Maar daar aangekomen merkt de medewerker dat de klant zelf kan strijken. Dan kan zij niet zeggen: “dan doe ik iet anders waar u wel moeite mee heeft.” Maar dat mag niet volgens de indicatieregels.’ Is de indicatie dan fout? ‘De indicatie is een massaproduct en sluit niet altijd aan op de behoefte, meent Lugtenburg.

Generaal pardon
De projectleider kan nog wel even doorgaan met het geven van voorbeelden. Medewerkers moeten administratie bijhouden om te blijven voldoen aan het HKZ-keurmerk. De zorgverzekeraars willen ieder op hun eigen manier gegevens aangeleverd krijgen. De aankomende tijd heeft Opella een generaal pardon van de staatssecretaris gekregen om regels te negeren. ‘We krijgen de ruimte om alles zelf goed te organiseren en de zorgverzekeraars en –kantoren moeten daar aan meewerken.’ Klanten gaan zelf de diensten bepalen die zij willen ontvangen, bureaucratische zaken als het verstrekkingenbeleid, de groene lijst, de voorzieningenwet of minutenregistratie spelen geen rol meer en de medewerkers stellen na overleg met de klant de indicatie vast.

Bureaucratie
Van februari tot juni wordt het experiment toegepast in een woon- en zorgvoorziening met dementerende bewoners en in de thuiszorg in Ede. Dan worden in augustus nieuwe passende regels vastgesteld die in 2013 voor de hele organisatie gaan gelden. ‘Het mooie is’, volgens Lugtenburg, ‘wanneer we weten dat iets beter kan, kunnen we dat meteen toepassen en blijft het niet bij het maken van plannen. Als het werkt, kan het ook meteen landelijk worden toegepast.’ De organisatie steekt ook de hand in eigen boezem. Lugtenburg: ‘Wij hebben zelf natuurlijk ook een bureaucratie gecreëerd. Dus daar gaan we ook goed naar kijken.’

Bron: Stock.xchng

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Sorry maar ik wordt er lang misselijk van.De insprcties kijken allen maar naar de dossier en dat voor bepaalde maanden.Ik zag nooit imand van hun met de clienten of medewerkers praten hoe tevreden ze over de geleverde zorg waren.ik zag wel stets meer zorgverleners afhaken omdat je iemand met de stopwatch moest wassen in 3 tot 5 minuten.Dat kan ik niet en wil ik niet ook niet bij mezelf..Voldeed je niet aan de norm werd je afgererkend door de vele managers.Funktioneer je niet goed.Ik vindt dat asocial en onmenselijk.Vraag moet zijn hoeveel zijn wij als maatschappij en als rijk land aan zorg willen besteden.Zorg kan nooit marktconform zijn.Je verdient er niets aan.En dat klinkt er socialistisch maar zorg moet vewrmaatschaoppelijkt zijn en blijven.Het is een foute ontwikkeling om nou ook nog de geneesmiddelenprijzen los te laten.Mijn ervaring is er wordt nog meer onzinnig geld rondgepomt met de burocratie.Zorgtoeslag innen van eigen bijdrages CAK UWV etc.De wet is er aan iederen is verplicht voor zorgverzekering.Waarom geen een zorgverzekering voor alle Nederlanders.?Ik kan toch niet kiezen ik kan maar bij mijn ziekenhuis terecht omdat anderen nemen me niet ik hoor niet in hun regio.De zorgverleners hebben een monopolie en de zorgvrager niets te kiezen.Er is geen marktwerking.In mijn stad zijn alle Apotheken Medsen apotheek het komt dus in een pot.

  3. Eindelijk snappen ze het bij de regering en de zorg. Regels moeten vóór je werken (de client, de medewerker, de specialisten etc.) en zo niet dan moet je ze afschaffen en iets anders doen wat WEL werkt.
    Ik hoop dat dit experiment de ruimte krijgt om goed uit te werken en te verbeteren en dan invoeren in de rest van het land.
    Zo ga je bezuinigen en mensen ECHT zelfbeschikkingsrecht geven ipv monddood maken en overnemen omdat dit nu eenmaal sneller gaat. Moet je zelf eens een dagje als patient meemaken. Dat helpt!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.