Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

‘Gros zorgmanagers durft niet leiding te geven’

Veel managers in de zorg ontberen de expertise en durf om leiding te geven. Dat stelt Martijn Bakker, senior consultant en psycholoog bij Right Management. ‘En dat komt door de mensgerichte cultuur in de zorg’, vindt hij.
‘Gros zorgmanagers durft niet leiding te geven’

Bakker houdt zich al vijftien jaar bezig met leiderschap en ontwikkeling in de zorg. ‘Ik beoordeel mensen in een leidinggevende functie, in opdracht van de betreffende organisatie. Vaak zijn dat verpleeghuizen en ziekenhuizen. Ik zie daar veel gepassioneerde en betrokken managers die moeite hebben met het geven van concrete feedback en het nemen van moeilijke beslissingen. En dat frustreert de gezondheid van de zorginstelling.’

Coachen
De oorzaak ligt bij de mensgerichte cultuur in de zorg, meent de psycholoog. ‘Veel managers hebben een zorgachtergrond, hebben zelf op de werkvloer gestaan. Ze zijn dus doorgegroeid in een leidinggevende functie. Maar op de werkvloer of in het management heb je ook heel andere vaardigheden nodig. Competenties als samenwerken en sensitiviteit scoren hoog op de werkvloer. Terwijl het geven van feedback, het coachen van medewerkers of het nemen van moeilijke beslissingen de competenties zijn in het management.’

Twee vuren
Een goede zorgprofessional is dus niet per definitie een goed leidinggevende, vindt Bakker. ‘Vaak is de managementfunctie een manier om een medewerker te belonen voor zijn goede werk. Maar een zorgprofessional kan zo wel tussen twee vuren komen te zitten namelijk de directie en de collega’s op de werkvloer. Aan de ene kant moet je rekening houden met budgetten en resultaten en aan de andere kant ben je betrokken bij de zorg. Dat is nu eenmaal het lot van de manager, maar daar moet je wel zelf voor kiezen.’

Helder
Waar het in de ogen van Bakker misgaat, is de communicatie vanuit het bestuur. ‘Is het helder wat er van je verwacht wordt als je manager wordt? Is het duidelijk dat je voor het leiding geven kiest in plaats van het verlenen van zorg? En als je de vaardigheden niet allemaal in huis hebt, is er dan bijscholing?’ Voor de professional is het ook belangrijk om te weten dat hij zelf een keuze heeft in zijn eigen ontwikkeling. ‘Als je werkgever wil dat je jezelf ontwikkelt, dan moet dat op verschillende manieren kunnen. De werkgever moet je niet willen veranderen’, aldus de psycholoog.

Tegenvallen
Bakker ziet dat door het gros van de managers in de zorg de collega’s niet durft aan te spreken op slechte prestaties. Het gevolg daarvan is dat medewerkers jarenlang op de verkeerde plek zitten, zonder dat ze op de tegenvallende prestaties aangesproken worden. ‘Lange dienstverbanden in de zorgsector worden mede in stand gehouden door het management dat vastgeroest personeel niet durft te confronteren. En dat gaat uiteindelijk ten koste van de kwaliteitszorg.’

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.


Twitter   Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: Foto: ANP-Photo

Alexandra Sweers

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    sheen kress

    "Niets nieuws onder de zon" zo zou je kunnen stellenl. Leidinggevende voortkomend uit de zorg bljiven dit gegeven echter onderschatten. Scholing en training kunnen een bijdrage leveren om een goede proffesioneel zorgmanager te worden. Je moet echter niet alleen een goede wil tonen, maar ook echt bereid zijn om zelf te veranderen. Dit roept tegenstrijdige gevoelens en weerstanden op bij zowel manager als werkvloer. Hierdoor "mislukken" jammer genoeg veel zorgproffesionals als zorgmanager.
    Een goed zelfbeeld met kennis van eigen capacitieten en kunnen, moet meer op voorgrond staan als carriere sprong.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden