Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Wmo-wethouder De Jager: ‘Er komen bezuinigingen, dan moet je slim schakelen’

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Wat zijn de ervaringen van de eerste lichting wethouders die als lokale bestuurders te maken kregen met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning? En wat zijn hun ambities voor de toekomst? Zorg + Welzijn sprak drie wethouders. Vandaag: Margriet de Jager, Wmo-wethouder in Deventer.
Wmo-wethouder De Jager: ‘Er komen bezuinigingen, dan moet je slim schakelen’

Margriet de Jager is pas negen maanden Wmo-wethouder namens de lokale partij Algemeen Deventer Belang. Daarvoor was ze senior adviseur bij B&A Groep in de IJsselstad. Van 1999 tot 2002 was ze als toenmalig wethouder al betrokken bij de voorbereiding van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Ze onderschrijft de basisprincipes van de wet volledig, maar noemt het jammer dat ‘door meer dan 250 ammendementen de wet niet helemaal geworden is wat die had kunnen zijn. Het zal nog zeker vijf jaar duren voordat alle participatievelden breed zijn uitgewerkt. Want het is niet alleen een zorgwet, zoals sommige wethouders in het land denken. Het is echt een participatiewet.’

Participatiewet
De Jager werd de afgelopen maanden gesterkt in haar overtuiging dat haar portefeuille vraagt om grensoverschrijdende oplossingen. ‘De Wmo is geen zorgwet, maar een participatiewet. De combinatie van welzijn, gezondheid en werk is een grote stap naar succes. Die stap naar integraal beleid moeten we echt maken.’

Bezuinigingen
Ook al omdat er zich donkere wolken samenpakken boven welzijnsland. ‘De zorg- en welzijnsinstellingen doen het goed hier, maar er komen bezuinigingen aan, en dan is het zaak met z’n allen slim te schakelen.’ Over haar ambities voor de toekomst is ze dan ook stellig: ‘We moeten nog betere combinaties zoeken van welzijn, gezondheid en werk. Mensen activeren. Want dat is de sleutel tot succes.’

Hoofdlijnen
Van de Wmo-raad verwacht ze daarbij ‘prikkels en advies en ondersteuning op hoofdlijnen’. ‘Ze zijn een jaar bezig, en ik ben heel blij met hun gedegen aanpak. Maar het is allemaal ingewikkeld en het is veel. Daarom moeten we vooral dat ‘veel’ proberen te beperken, en echt de hoofdlijnen in de gaten blijven houden.’

Baas
Ook in haar gesprekken met welzijnsorganisaties wil ze vooral duidelijkheid. ‘We zitten niet bij elkaar als vrijblijvend praatgroepje. In Deventer hebben we een kopgroep met de zorgverzekeraar en alle zorg-, woon- en welzijnsinstellingen. Ik heb daarbij de regie, zij de uitvoering. We toetsen wat we doen onder meer op manifestaties met burgers, want we willen dicht bij de vraag blijven. Maar tijdens de gesprekken met de welzijnsorganisaties ben ik de baas, en hak ik de knoop door. En dat wordt ook wel gewaardeerd.’

Geluksbudget
De Jager is trots op wat in haar stad de afgelopen tijd bereikt werd. ‘We doen leuke dingen voor mensen zonder het ingewikkeld te maken. Dat kunnen we doen doordat we hier geen geld over de balk hebben gegooid, en goede reserves hebben opgebouwd. Zo hebben we een ‘geluksbudget’ van 500 euro, waarmee sociaal geïsoleerde burgers iets kunnen doen wat normaal niet voor hen is weggelegd. We hebben een project als ‘Sterrenvinders’, waarbij we letterlijk aanbellen bij mensen om ze aan te spreken wat ze wél kunnen. Iedereen heeft een bepaald talent, is onze overtuiging.’

Lees ook: Margriet de Jager, B&A Groep: ‘We moeten de Wmo de tijd geven’

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Patrick Pouw

3 reacties

  • no-profile-image

    Norbert strijker

    Ik weet niet of dit de plek is om dit te bediscussiëren maar wil toch kort toelichten wat ik bedoel: Door gebruik te maken van een webbased beslisboom die gemaakt is voor inwoners van de gemeente kunnen deze inwoners op een eenvoudige manier anoniem nagaan of het zinvol is om een aanvraag te doen voor een voorziening. Dat levert allerlei voordelen op en weinig nadelen:
    - inwoners die na een negatief advies toch een aanvraag doen zullen minder teleurgesteld zijn als er een afwijzing komt.
    - voor dat een inwoner de papieren molen in gaat van aanvraag en onderzoek kan hij nagaan of dit zin heeft.
    - doordat sommige mensen die waarschijnlijk afgewezen worden geen aanvraag doen kan de gemeente zich concentreren op het regelen van zorg en voorzieningen voor mensen die het echt nodig hebben.
    - door minder afwijzingen ontstaan minder bezwaarprocedures.
    al met al is het mogelijk mits goed inhoudelijk neergezet een flinke bezuiniging te realiseren terwijl er geen nadelige effecten hoeven te zijn.
    Natuurlijk vervangt dit geen mensenwerk, dat is ook niet mijn bedoeling maar het kan wel het mensenwerk beter richten.
    Ik ben momenteel bezig met het maken van een demo.. Indien interesse neem gerust eens contact op via info[ad]slimform[dot]nl

  • no-profile-image

    Han Visser

    Zelfindicatie als toverwoord laadt de schijn op zich meer te passen in een Magische wereld. Dat staat m.i. diametraal op je bedoeling van Transparantie. Het uiteindelijk doel van gelijke behandeling en efficientie spreekt me (zoals je weet) erg aan, maar het wordt mogelijk beter toepasbaar als je mij en andere collega's kan uitleggen wat je bedoelt. Ik zie uit naar een explicatie!

  • no-profile-image

    norbert strijker

    slim schakelen betekent mijns inziens ook slimmer nadenken over hoe geld besteed wordt bijvoorbeeld binnen de wmo. Het toverwoord dat ik zou willen introduceren is "zelfindicatie". Zelfindicatie levert transparantie, gelijke behandeling, meer efficiëntie en geld op.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden