Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Minder nieuwe klanten voor AWBZ

Het aantal nieuwe cliënten dat een beroep doet op de AWBZ, is vorig jaar gedaald van 27 naar 18 procent van het totale aantal aanvragen. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), dat bepaalt wie in aanmerking komt voor AWBZ-zorg, heeft dat woensdag bekendgemaakt.
Minder nieuwe klanten voor AWBZ

Het centrum krijgt steeds meer klanten te verwerken. Het CIZ heeft vorig jaar voor het eerst meer dan 1,1 miljoen aanvragen voor hulp beoordeeld, maar het gaat daarbij vaker om bekende gevallen die een herindicatie nodig hebben dan om nieuwe aanmeldingen.

Beperken
Het kabinetsbeleid is erop gericht de uitgaven voor de AWBZ te beperken. Daarom werd bijvoorbeeld vorig jaar bezuinigd op de hulp voor mensen die activerende dan wel begeleidende hulp nodig hadden.

Chronisch zieken
De AWBZ betaalt de zorg voor ouderen, gehandicapten, psychiatrische patiënten die in een instelling wonen en chronisch zieken. Ouderen zijn de grootste groep klanten; 66 procent van de aanvragen had vorig jaar te maken met 65-plussers.

Zelfstandig
Volgens het CIZ is de laatste jaren een verschuiving te zien van zorgvragen van mensen die in verpleeg- of verzorgingshuizen wonen naar ouderen die nog zelfstandig zijn.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: ANP/Foto: ANP/Koen Suyk

Foto

  • Minder nieuwe klanten voor AWBZ

Alexandra Sweers

Gerelateerde tags

4 reacties

  • no-profile-image

    van der velden

    Geachte heer Keyser,

    dan zult u vanuit de Seniorenraad Pekela toch beter de belangen moeten behartigen.

    Enne eerst maar eens het verschil leren tusen AWBZ en WMO, dan pas met de grote mensen meepraten.

  • no-profile-image

    Boris

    De AWBZ was ooit bedoeld voor langdurige, onverzekerbare en onvoorzienbare zorg.
    Nu is geen enkele zorgvraag per definitie onverzekerbaar en feitelijk ook niet onvoorzienbaar.l
    Zolang ik als verantwoordelijke en hardwerkende gedwongen premiebetaler een onevenredig groot deel van mijn salaris zie verdwijnen in de bodemloze put van een failliet en antiek zorgstelsel, juich ik iedere inkrimping van zorgclaims én zorgtoekenning toe.

  • no-profile-image

    lamme mantelzorger

    Zorg vragen is een, zorg krijgen is twee.
    Als je als aanvrager van awbz-zorg niet eerst
    zelf zorgt dat je terzijde wordt gestaan door iemand met de benodigde kennis van zaken, die je vertrouwd en die weet op welke wijze de indicatieinterviews worden afgenomen, is de kans groot dat je bent overgeleverd aan hun goedheid!!
    Als (ongeschoolde) patient is het vaak moeilijk te begrijpen waarom de gevraagde hulp meestal anders, of soms helemaal niet wordt toegekend.

    Uit eigen ervaring vind ik het niet meer dan billijk dat de overheid veel betere en vooral begrijpelijke voorlichting geeft voorafgaand aan ieder awbz-indicatiegesprek.

  • no-profile-image

    tgeitenbeek

    de regering boft met de ciz deze instelling is niet voor de mensen die iets hebben ook al hebben zij jaren lang hulp via ANWBZ toch krijgen zij een negatieve beslissing .Er zitten mensen die heel geen kijk hebben op wat de mens nodig heeft maar wel over euro's ze zijn ook niet nauwkeurig in het allemaal op te schrijven ze zetten alleen neer wat ze zelf willen en niet wat de mens in kwestie zelf zegt en als ze niets kunnen zeggen zijn ze helemaal gauw klaar ,afvoeren.
    \\\en dan laten ze alles 8 tot 10 weken in de la liggen.
    De mensen die weer gekeurd worden zijn
    echt niet beter voor de volgende perioden.
    hebben wel weer hulp nodig of zelfs meer.
    Heleboel mensen komen in de problemen hier door.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden