Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Meer ruimte voor cliënt en medewerker in de zorg

Cliënten in de ouderenzorg waarderen het werk van de zorgprofessionals hoger. De medewerkers zijn positiever over hun werk en de financiële positie van instellingen in de sector Verpleging en Verzorging (VVT) is verbeterd. Dat blijkt uit de benchmark van brancheorganisatie ActiZ.
Meer ruimte voor cliënt en medewerker in de zorg

150.000 Cliënten is gevraagd naar hun ervaringen over de zorg thuis of in een verpleeg- of verzorgingshuis. Die zorg scoort rond de acht. Het directe contact met de medewerker wordt door cliënten zelfs nog beter beoordeeld. Minder positief zijn cliënten – en familie – over inspraak, het overleg en de informatievoorziening.

Duurzaam
De benchmark – een vergelijking tussen instellingen onderling – is uitgevoerd door PricewaterhouseCoopers. Dit jaar namen ruim 100 zorgorganisaties en 52.000 medewerkers deel. De benchmark brengt drie onderdelen in kaart: de medewerkertevredenheid, de cliëntervaringen zorg en de financiële bedrijfsvoering. Uit het onderzoek blijkt een voorzichtige verbetering van de financiële situatie van de sector. Bijna de helft van de zorgorganisaties heeft een duurzame financiële positie bereikt. Bij ruim 20 procent is die positie echter nog onvoldoende.

Meer regie
‘De zorgorganisaties laten zien dat de omslag is ingezet’, stelt ActiZ-directeur Aad Koster. ‘Er komt weer meer ruimte voor het primaire proces tussen zorgprofessional en cliënt, dat wordt door cliënten en medewerkers gewaardeerd.’ Volgens Koster is ook de gestegen medewerkertevredenheid een bewijs dat de sector op de goede weg is. ‘Meer echte regie voor de cliënt én ruimte voor de professional om de cliënt bij zijn zelfstandigheid te ondersteunen’.

Mythe
Uit een analyse van de gegevens blijkt dat thuiszorgcliënten het belangrijker vinden dat zorg goed aansluit bij de behoefte dan dat ze meer uren zorg krijgen. ‘Bij veel mensen bestaat het beeld dat cliënten altijd zoveel mogelijk zorg willen en dat zorgorganisaties altijd zoveel mogelijk uren zorg willen verlenen. Die mythe is nu echt ontzenuwd’, stelt Koster. ‘De benchmark toont aan dat cliënten die zorg thuis ontvangen, die zorg niet als beter ervaren als zij meer uren krijgen.’

Duurdere zorg
Verder laat de benchmark zien dat grote zorgorganisaties niet per definitie slechter presteren. ‘Dat wordt vaak wel gedacht, aldus Koster. ‘Voor het eerst blijkt nu dat grote organisaties hun beoogde schaalvoordelen ook echt realiseren. Wel moeten die voordelen verder worden omgezet in het verlenen van meer zorg. Grote zorgorganisaties kunnen duurdere zorg die niet volledig vergoed wordt, bijvoorbeeld specialistische zorg voor een cliënt, beter opvangen dan kleinere organisaties.’

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: ActiZ/Foto: ANP/Lex van Lieshout

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.