Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘Deze bureaus vinden rommelen met pgb lucratieve business’

Het persoonsgebonden budget (pgb) is in opspraak, maar staat niet in slecht daglicht vindt Aline Saers, directeur van Per Saldo, de vereniging van pgb-gebruikers. Het kabinet moet stappen gaan zetten en welke dat zijn, weet Saers wel op te sommen. ‘De oneigenlijke doelgroep moet uit het pgb, de regels moeten eenvoudiger en de zorgkantoren moeten beter controleren.’
‘Deze bureaus vinden rommelen met pgb lucratieve business’

Door Alexandra Sweers – Er is voor ten minste 1,3 miljoen euro gefraudeerd met het pgb en dubieuze bemiddelingsbureaus rommelen met gelden van nietsvermoedende zorgvragers. Dat bleek de afgelopen weken in uitzendingen van NOVA en Radar. Het persoonsgebonden budget dat de cliënt alle vrijheid moet bieden om zijn eigen zorg te kiezen en in te kopen, staat in de spotlights.

Rotte appels
Over de NOVA-uitzending die berichtte over een pgb-fraude van 1,3 miljoen is Saers not amused. ‘Met die uitzending werd ingezoomd op enkele gevallen, de rotte appels die een pgb ontvangen voor hun overleden moeder. Hierdoor lijkt het alsof cliënten met een pgb maar wat doen. Het geeft totaal niet het beeld van de werkelijkheid.’ De 1,3 miljoen is maar een fractie van de miljarden die jaarlijks in de zorg omgaan, stelt Saers. ‘Ga eens kijken wat er bij de zorg in natura misgaat, dat wil je niet weten.’

Eerlijk
Volgens Saers is er bovendien een groot verschil tussen fraude en het oneigenlijk gebruik van het budget. ‘De cliënt is meestal heel eerlijk. Ze bellen ons liever twintig keer met vragen over of ze het wel goed doen, dan dat ze misbruik maken van het pgb. Er zijn cliënten die de regels niet begrijpen waardoor de cijfers niet kloppen.’

Indicatie
Bij Per Saldo merken ze ook dat het aantal bemiddelingsbureaus dat het budget beheert en tegelijkertijd ook de zorg verleent, steeds meer toeneemt. In de uitzending van Radar werd het coachingbureau BenT en de daaraan gekoppelde Stichting PGB Beheer uit Hillegom onder de loep genomen. Deze stichting beheert het pgb van cliënten die zorg krijgen van BenT. Door deze combinatie van zorg en budgetbeheer in één hand kon de stichting torenhoge bedragen declareren die niet in verhouding stonden tot de zorg die de cliënten daadwerkelijk ontvingen. 

Gedragscode
‘Die bemiddelingsbureaus zijn ooit ontstaan om de vraag en aanbod van zorg op elkaar af te stemmen. Nu ze de indicatie, beheer en de verantwoording ook verzorgen, is het voor sommigen een lucratieve business om met de cijfers te rommelen,’ zegt Saers. Per Saldo ontwikkelt daarom een gedragscode en keurmerk voor deze bureaus.

Ingewikkeld
Dat cliënten zich wenden tot bureaus die de administratieve rompslomp uit handen nemen, is logisch vindt Saers. ‘Het pgb is voor veel mensen nog te ingewikkeld. Niet iedereen heeft inzicht in cijfers.’ De controle zou daarom volgens de directeur veel beter moeten. ‘Wanneer een zorgkantoor ziet dat er enorm veel uren bij dezelfde cliënt worden gedeclareerd, moet men fysiek gaan controleren of dit klopt en niet alleen naar de papieren kijken.’

Doelgroep
Saers pleit voor meer duidelijkheid over de doelgroep. Sommige mensen vragen niet om een pgb, maar kiezen meer uit nood voor deze regeling, omdat de zorg die zij nodig hebben niet beschikbaar is in natura, stelt Saers. Toch kunnen zij de administratieve rompslomp die bij het pgb komt kijken, vaak niet goed aan. ‘De oneigenlijke doelgroep die nu het pgb gebruikt moet eruit. Er wordt veel te snel naar een pgb gegrepen in bijvoorbeeld de ggz. Daardoor wordt de regeling een vuilnisvat.’

Lees meer over het pgb in het dossier Persoonsgebonden Budget

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.  

5 REACTIES

  1. Het PGB is een goede uitkomst, als het op de juiste manier wordt gebruikt en betaald.
    Dan kun je er veel meer uren hulp voor inkopen dan als je met de thuiszorg in zee gaat.
    De verantwoording is niet moeilijk, als je de betalingen aan de SVB over laat.
    Maar niet aan de bureaus over laten, die doen het niet voor niets. Ik vind het helemaal niet erg om de administratie bij te houden. Ik weet wel waar ik aan af ben en heb een goede betrouwbare hulp.
    En dit mag niet door rotte appels verloren gegaan worden, want anders zou ik het niet meer weten hoe ik mijn leven zou moeten indelen.

  2. Lees alle reacties
  3. Met afschuw heb ik naar radar zitten kijken over de negatieve berichtgeving over het PGB geld.
    Mijn advies is dan ook, als jarenlang PGB gebruiker, koop zelf hulp in, of laat iemand dat voor u doen die u vertrouwd, kind/partner/persoon die uw financiële zaken behartigd.
    In het begin is mijn huishoudelijke hulp als PGB hulp door een bepaalde thuiszorgorganisatie betaald en geregeld, totdat ik van één van mijn hulpen hoorde wat ze uiteindelijk over hield.
    Ik schrok mij naar, het verschil van uurloon wat mij berekend werd en wat zij ontvingen, was dermate groot, dat je het rustig een 80/20% regeling kon noemen, en dan ten nadele van mijn thuishulp.
    Ik regel nu al jaren mijn hulpen zelf, geen bureau’s of wat dan ook, heb een aparte rekening geopend waar het PGB geld opgaat, registreer de uren waarop de mensen werken, vraag hen hetzelfde ook te doen, houd een excell bestand bij met in/uitgaven, kan dus zo bij een eventuele controle alles laten zien en er blijft niets, maar dan ook niets aan de strijkstok hangen.
    En met mij zullen veel mensen het zo kunnen doen, maar het is verschrikkelijk als er niemand is die het voor je kan wanneer je eht zelf niet meer kunt en je dus overgeleverd bent aan bureau’s die op eigen gewin uit zijn. En op deze manier komt het PGB in een nog slechter daglicht te staan, terwijl het zo verschrikkelijk fijn is als je zelf die hulp kunt inkopen, die je graag wilt. Want het is toch al flink inleveren geblazen van al je privé, eerder kom je niet aan een PGB, en als men er dan zo mee te keer gaat…. geen woorden voor. Alleen wil ik nog wel even kwijt dat alle veranderingen rond het PGB geld, de verminderingen/de eigen bijdrage’s en noem maar op, er ook absoluut geen goed aan doen, want zo kunnen mensen niet eens aan hun administratie wennen, of mevrouw Bussemakers heeft al weer iets anders bedacht.

  4. Het is waar dat er ‘rotte appels’ tussen de PGB bureau zitten, maar waar is de aandacht voor wel goed en zuiver werkende bureau’s. Uit eigen ervaring kan is zeggen dat deze zeer zeker bestaan.
    Verder ben ik van mening dat Den Haag’ en vooral in de persoon van mevr. Bussemaker nu eens moet kijken naar instellingen die zich laten betalen vanuit ZIN. (Zoals ook Per Saldo zegt) Ik weet van één grote instelling in het land die bij een gehandicapte man 600,00 per dag (2 dagdelen) ondersteunende begeleiding rekende en ruim 1 jaar lang 7 x 24 uur zorg verblijf in rekening bracht voor een jonge man die nog thuis woonde.
    Als alle zorg in PGB word omgezet en in samenwerking met het Zorgkantoor en correcte bureaus gewerkt word, dan zou de AWBZ pot HEEL VEEL geld overhouden.

  5. Geachte mw., heer,
    Jammer dat de rotte appels zoveel aandacht krijgen, terwijl eigenlijk meer aandacht dient te komen dat men gebruik kan maken van de PGB, gebeurt nog veel te weinig, uit eigen ervaring als ouderenadviseur en mantelzorgondersteuner.
    Boven geschetste ontwikkeling dat zorgbemiddelingsbedrijven, maar ook de thuiszorg doet hier aan mee (schoenmaker blijf bij je lees!). Kwalijke zaak dat deze ontwikkeling is ontstaan en jammer dat gemeente/rijks overheid niet meer publiciteit, verwezen heeft in deze naar onafhankelijke organisaties, functionarissen, zoals het welzijn ouderen; ouderenadviseur of Steunpunt Mantelzorg; de consulent. Uit hoofde van beide beroepen heb ik veel met clienten PGB aangevraagd en indien gewenst begeleid en ondersteunt. Geen enkel probleem qua belangenverstrengeling. Dus zo kan het ook op een goede, transparante wijze.

  6. Geachte lezer,
    In 2001 heb ik aangifte gedaan bij de politie en is het tot een rechtzaak gekomen tegen een toen die tijd bestaand bureau dat zorg verleende en de pgb behartigde.
    De svb bank stond achter me ,er waren meerdere mensen bekend die benadeeld waren. Het zorgkantoor en per saldo hebben niets voor me gedaan!!!
    De rechtzaak heb ik verloren omdat ik afgeschilderd werd als een manisch depressief persoon die alles uit haar duim gezogen had. Zelfs de kinderbescherming was op mijn dak gestuurd!
    Dus mijn ervaring het zorgkantoor en per saldo doen zich mooier voor.
    Dit bureau is nu gewoon verder gegaan onder een andere naam. Mij heeft het toen die tijd 1300 gulden gekost. En hij heeft zeker ruim 30.000 gulden onrechtmatig overgemaakt uit mijn pgb dus overheids geld.
    Dit wilde ik toch even kwijt.
    Vriendelijke groeten Betty van Kuilenburg

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.