Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

IGZ: ‘Professionals moeten incidenten veilig kunnen bespreken’

Incidenten in de zorg, zoals bijvoorbeeld bij Meavita en Philadelphia, gebeuren vaak omdat de verantwoordelijkheidsverdeling niet goed is geregeld. Dat constateert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) op basis van het dagelijks toezicht dat ze uitoefent. In het rapport ‘Staat van de gezondheidszorg 2009’ doet de inspectie een appèl op professionals, bestuurders en toezichthouders van zorginstellingen om de kwestie serieus aan te pakken.
IGZ: ‘Professionals moeten incidenten veilig kunnen bespreken’

De inspectie heeft het onderzoek uitgevoerd bij zorginstellingen in de ggz, bij verpleeg - en verzorgingshuizen, in de thuiszorg en gehandicaptenzorg en in ziekenhuizen. Uit het onderzoek komen een aantal belangrijke voorwaarden naar voren waaraan de instellingen moeten voldoen, willen ze kunnen garanderen dat de cliënt goede en veilige zorg krijgt.

Ingrijpen
Een belangrijke voorwaarde is dat de professionals samenwerken en met elkaar praten als er iets fout gaat. Zij leggen verantwoording af aan het bestuur. Bestuurders moeten kwaliteit en veiligheid als hun kerntaak zien, verantwoording vragen over de resultaten en tijdig ingrijpen als dat nodig is. De raden van toezicht letten niet alleen op de financiën, maar zorgen er ook voor dat de bestuurders ook de eindverantwoordelijkheid nemen.

Mensenwerk
‘Zorgverlening is mensenwerk, er zullen altijd fouten gemaakt worden’, stelt de inspectie ook. ‘Belangrijk is de wijze waarop een organisatie daarmee omgaat. Treedt het bestuur op bij incidenten om herhaling te voorkómen? Zijn de professionals in staat om ervan te leren? Is er een cultuur waarin fouten (veilig) besproken kunnen worden?’ De inspectie vindt het belangrijk dat het bestuur, de professionals en de interne toezichthouders problemen tijdig onderkennen, deze zelf kunnen oplossen en ervan kunnen leren.

Appèl
De bevindingen in het rapport zijn niet vrijblijvend, vindt de IGZ. ‘Ze zijn voor iedereen in de zorg een spiegel en tegelijk een appèl om hier ernst mee te maken.’ Zorginstellingen moeten ervoor zorgen dat de rollen en verantwoordelijkheden goed zijn geregeld en ook goed werken. ‘Dit kan en mag voor niemand meer vrijblijvend zijn’, aldus de inspectie. 

Betrekken
De inspectie zal het komende jaar partijen in de sector actief betrekken bij de verbeteringen op kwaliteit en veiligheid. Eind 2010 moeten er toezichtnormen vastgesteld worden voor goed bestuur en intern toezicht.

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden. 

Bron: Inspectie voor de Gezondheidszorg/Foto:ANP/Koen Suyk

86243

Gerelateerde tags

2 reacties

  • no-profile-image

    Atte Houtsma

    Je moet geen taken doen die je niet mag doen, het bedrijf kan hoog of laag springen als verzorgende doe ik geen taken van een verpleegkundige, als er iets fout gaat ben ik de klos.

  • no-profile-image

    beppie

    Hallo! het is toch vaak een centen kwestie om goedkoper personeel in tezetten,om de kosten te drukken, een verpleegkundige is nu eenmaal duurder dan een verzorgende.En zeg als pesoneelslid maar eens:DAT DOE IK NIET.
    kundig en bekwaam daar gaat het toch over ,

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden