Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Actiz wil spoedoverleg over chaos thuiszorg

Actiz-directeur Aad Koster roept hoofdrolspelers in de thuiszorg op voor een spoedoverleg voorafgaande aan de wetswijziging van de Wmo. ‘Er is dringend een verbeterplan nodig, om te voorkomen dat de chaos in de thuiszorg dit jaar verder escaleert.'
Actiz wil spoedoverleg over chaos thuiszorg

Door Esther van Andel – Werkgeversorganisatie Actiz is blij met de wijziging op de Wmo die per 1 januari wordt ingevoerd, maar hamert op de huidige problemen. ‘Veel thuiszorginstellingen lijden forse verliezen. Faillissementen dreigen’, zegt Koster in de Provinciale Zeeuwse Courant. (Foto: Aad Koster)

Contracten thuiszorg openbreken
Hij hoopt dat het topberaad ertoe leidt dat contracten in plaatsen waar de thuiszorg een chaos is, worden opengebroken en herzien. Die oproep deed staatssecretaris Jet Bussemaker van VWSvorige week ook. Koster heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het ministerie van VWS, de Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gevraagd om met hem om de tafel te komen.

Samenwerken
‘Belangrijk is dat betrokken partijen in dit overleg er sámen uitkomen. Als gevraagd wordt wie verantwoordelijk is voor de toestanden, wijst iedereen naar elkaar en preekt voor eigen parochie. Het is daarom van groot belang dat we de thuiszorg tot januari samen werkbaar maken’, zegt Marleen Scheurkogel, woordvoerder bij Actiz.

Overbruggen
Volgens Scheurkogel is een overbruggingsmaatregel nodig tot aan januari 2009, wanneer de wetswijziging ingaat. ‘Gemeenten hebben vorig jaar eenvijfde deel van het Wmo-budget overgehouden. Je zou je kunnen voorstellen dat dit geld dit jaar richting de zorg gaat. Voorstellen zijn alleen haalbaar als zorginstellingen extra geld tot hun beschikking hebben, dus er is ruimte nodig voor de bijstelling van tarieven. Het is zonde als thuiszorgorganisaties verbeteringen in het vooruitzicht hebben, maar vlak voor de finish sneuvelen.’

Tarieven wijzigen
Een voorbeeld van een thuiszorgorganisatie die met succes de tarieven van huishoudelijke hulp heeft gewijzigd, is Thuiszorg Gooi en Vechtstreek. ‘We hebben niet de contracten opengebroken, maar de tarieven aangepast. Al onze HH1-medewerkers – hulpen in de huishouding – hebben er een signaleringsfunctie bij gekregen. Dit houdt in dat wanneer de situatie van een cliënt verslechtert, er alerter gereageerd wordt. Dit soort situaties wordt direct kenbaar gemaakt aan de thuiszorgorganisatie. De werkgeversrol voor de cliënt vervalt. Dit past overigens veel meer bij de geest van de Wmo’, zegt bestuurder Don Coene.

Voorbeeld
Op de vraag of dit systeem een voorbeeld kan zijn voor noodlijdende thuiszorginstellingen, antwoordt Coene: ‘Zeker weten. Wij zaten ook in een nijpende situatie, maar door de tariefwijziging hebben we niemand moeten ontslaan. Een bijkomend voordeel hiervan is het uitblijven van wachtlijsten.’ Op basis van bijscholing van de medewerkers, krijgt Thuiszorg Gooi en Vechtstreek hogere tarieven voor de huishoudelijke hulpen. ‘Werknemers hebben met de signaleringsfunctie meer taken dan afgesproken, dus krijgen daar ook meer voor betaald.’

Wijziging
Door de wijziging die Bussemaker per januari 2009 doorvoert mogen thuiszorginstellingen niet langer alfahulpen op hun klanten afsturen. Cliënten hebben voortaan de keus: een alfahulp of, net als vroeger, een medewerker in loondienst, die zonder verdere administratieve rompslomp voor de cliënt het huis poetst. De partijen die door Actiz zijn opgeroepen nemen de uitnodiging graag aan, lieten zij in een reactie weten. Wanneer het overleg zal plaatsvinden is nog niet bekend.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.