Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ouderen voelen zich beter door betrokken familie

De inzet van familie en naasten bij de zorg blijkt ouderen een stuk gelukkiger te maken. De woonzorgcentra van Cordaan in Amsterdam Zuid hebben in samenwerking met PRIMO begeleiders getraind om ouderen, maar ook hun familie, meer te betrekken bij het zorgleefplan. Eén van de conclusies van dit pilotproject is dat ouderen zich meer mens voelen en verzorgers blijken deze manier van werken leuker te vinden.
Ouderen voelen zich beter door betrokken familie

Door Alexandra Sweers – Joke van der Veen is verzorgende bij de Buitenhof in Amsterdam Buitenveldert en begon mei van dit jaar met de opleiding tot persoonlijk begeleider. De methode om mensen te betrekken bij het zorgleefplan spreekt haar aan. ‘Het is een intensieve en persoonlijke benadering. Mantelzorgers voelen zich gehoord en cliënten vinden het heel prettig dat er naar hen gevraagd en geluisterd wordt.’

Muziek
‘De bedoeling is dat je met toestemming van de cliënt het sociale netwerk van deze persoon in kaart brengt. Wie is de cliënt en wie staan daar omheen. Dat kan familie zijn of mantelzorgers en vrienden.Vervolgens organiseer je een cliëntnetwerkberaad. Hier nodig je een paar mensen uit de omgeving van de cliënt voor uit met als doel te bepalen wat het fijnste leefklimaat is voor de cliënt,’ zegt Van der Veen. Dat kan door bijvoorbeeld te weten te komen welke hobby’s iemand had en misschien nog wel heeft, wat hij of zij vroeger heeft beleefd en van welke muziek de cliënt houdt.

Wensen
Een mooi voorbeeld is volgens Van der Veen die van een meneer met een evenwichtsstoornis. ‘Door het contact met de mantelzorger van deze meneer, bleek dat hij heel veel van fietsen houdt. Uiteindelijk hebben wij een driewielfiets voor hem kunnen regelen. Een van zijn wensen was ook om met de TGV naar Frankrijk te gaan. Door de persoonlijke begeleiding kun je meer tijd nemen voor de cliënt die vervolgens zijn of haar wensen kan uitspreken.’

Netwerkkaart
Die aandacht kost natuurlijk tijd en die werd Van der Veen ook gegeven. ‘Ik weet niet precies hoe het project zich verder ontwikkelt maar ik ga in ieder geval bij iedere nieuwe intake zo’n sociale netwerkkaart opstellen. Sommige cliënten hebben bijna geen familie, dan is het wel lastiger. Maar vrijwilligers en mantelzorgers weten ook vaak wat over de cliënt te vertellen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.