Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Jongeren keuren eigen opvangcentrum

Jongeren die gebruik hebben gemaakt van de jongerenopvang in de gemeente Utrecht, hebben zelf de kwaliteit van hun opvangcentrum beoordeeld. Een bijzondere vorm van cliëntenparticipatie vinden de begeleiders: 'Ik gun ieder cliëntenplatform zo'n project.'
Jongeren keuren eigen opvangcentrum
Foto: ANP XTRA

De Utrechtse jongeren in het cliëntenplatform U-2B Heard! hebben met de zogenaamde PAja!-methode (Participatie Audits in opvang, zorg en welzijn) de opvangvoorziening in de gemeente en het lokale beleid gekeurd. Ze keken daarbij naar de regels en begeleiding, bejegening en sfeer, privacy, hygiëne, seksualiteit en relaties. Hieruit bleek onder meer dat er op sommige locaties behoefte is aan meer voorlichting en begeleiding rond schulden. Ook vinden ze dat er te weinig crisisopvangplekken in de regio zijn en er nauwelijks doorstroming is, waardoor de wachttijd voor een zelfstandige woonruimte te lang is.

Verantwoordelijk

Het project moet niet alleen verbeterpunten voor de jongerenopvang opleveren. De jongeren in het keuringsteam leren er ook van. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het hele onderzoeks- en keuringsproject, onder begeleiding van het Verwey-Jonker Instituut en jongerenbegeleiders van Don Bosco Spirit. 'Als je ziet wat het voor de deelnemers betekent, gun ik ieder cliëntenplatform een PAja!-project', zegt een van de begeleiders.

Leerschool

Het is een leerschool, zo blijkt uit het evaluatierapport. 'De jongeren leren ervaringen inbrengen en die proberen te vertalen in meningen en ideeën, waar andere jongeren en medewerkers van instellingen iets aan kunnen hebben. Ze komen uit hun comfort zone en leren samen een route uit te stippelen. Het is een zinvolle dagbesteding met activiteiten die hun zelfvertrouwen versterken.'

Zelfvertrouwen

Saida is een van de deelnemers en zegt in het rapport: 'Ik heb meer zelfvertrouwen en weet ook beter hoe ik met mensen moet omgaan. Ik was niet bang en niet verlegen maar durfde niet in gesprek te gaan. Dat zijn hoge mensen voor mij en dacht:wat zullen ze van me denken? Juist door het werk voor PAja! merk ik dat ik wat meer praat.'

Regels

De zeven instellingen die door de jongeren zijn gekeurd, hebben de punten waarop ze slecht scoren vaak samen met de jongeren en de medewerkers weg kunnen werken of ze gaan verbeteringen doorvoeren. Een veelgehoorde reactie van de medewerkers is dat het project inzichtelijk heeft gemaakt wat er in de beleving van bewoners goed en verkeerd gaat, aldus het rapport. 'Werken vanuit de beste bedoelingen wordt overal gedaan, maar hun doel voorbij schietende regels en bij-effecten worden niet altijd (meer) opgemerkt.'
Gemeente
Ook de gemeente is blij met het onderzoek, vooral omdat het vanuit het perspectief van de jongeren is uitgevoerd. De gemeente wil het cliëntenplatform U-2B Heard! graag verder betrekken bij de veranderingen in de transitie Jeugd.

Hoe gaat u om met alle veranderingen in het sociaal domein? Tijdens de Dag van de Transities op 19 november in de Jaarbeurs Utrecht, zullen professionals gezamenlijk kijken naar de problemen waar zij tegenaan lopen. Schrijf u nu in en krijg antwoord op uw vragen over de transities. Bekijk hier het programma >>

Carolien Stam

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden