Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Etnische komaf wel bepalend bij schoolachterstand

Bijna alle allochtone kinderen lopen aan het begin van de basisschool achter op autochtone klasgenoten, zo blijkt uit onderzoek. Het kabinet stelde eerder dat alleen het opleidingsniveau van de ouders de achterstand bepaalt. Zwarte scholen moeten het daarom met minder geld doen. Onterecht, blijkt nu.
Etnische komaf wel bepalend bij schoolachterstand

Tot 2006 kreeg een school extra geld voor kinderen die met een achterstand aan hun schooltijd beginnen. Voor leerlingen met laagopgeleide ouders kreeg de school overheidsgeld, en nog een extra bedrag als die ouders ook allochtoon waren. Van die laatste regel wilde toenmalig onderwijsminister Van der Hoeven af, meldt dagblad Trouw.

Onderzoek
Uitsluitend het opleidingsniveau van de ouders bepaalt de achterstand van het kind en niet de etnische afkomst, beweerde Van der Hoeven destijds. Uit onderzoek van het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat bijna alle allochtone kinderen achterlopen op hun autochtone klasgenoten wanneer zij naar school gaan. Het uitgangspunt van het nieuwe onderwijsbeleid dat sinds vorig jaar volledig van kracht is, klopt volgens het onderzoek niet, aldus het dagblad.

Meer geld
Het beleid van Van der Hoeven is stapsgewijs ingevoerd en is sinds vorig jaar volledig van kracht. Scholen met veel autochtone leerlingen met laagopgeleide ouders krijgen volgens die maatregel tegenwoordig meer geld. Zwarte scholen krijgen voor een deel van hun vroegere achterstandsleerlingen geen geld meer en moeten dus met minder rondkomen.

Bezuinigen
Sowieso krijgen scholen sinds vorig jaar minder overheidsgeld voor het wegwerken van achterstanden. Een sterke daling van het aantal achterstandsleerlingen van 350.000 in 2006 naar 207.000 nu. Vanwege die terugloop wil het kabinet 50 miljoen euro bezuinigen op het budget voor deze leerlingen.

Lees ook de Pro & Contra van deze maand: Dreigen allochtonen vast te lopen in het onderwijs?

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn  Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Volg Zorg+Welzijn op Twitter

Bron: Trouw/Foto: ANP/Koen Suyk

Alexandra Sweers

Eén reactie

  • no-profile-image

    jansje

    Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat de school waar mijn zoon destijds op zat.Ook enkele allochtone kinderen in zijn groep zaten die jammer genoeg geen van allen nederlans spraken, wel snel leerden trouwens. Leuke kinderen maar werden zij uitgenodigd voor een kinderfeestje, kwamen (mochten)zij niet,
    Gemiste kans om te integreren zou ik zo zeggen.En dat is maar een klein ding maar wel van belang voor de ontwikkeling van deze kinderen, waar dan in mijn ogen alleen de eigen cultuur belangrijk is en niet de cultuur van het land waar je woont.NIET ALLEEN ONZE CULTUUR KAN VERRIJKT WORDEN OOK DEZE MENSEN KUNNEN HUN CULTUUR VERRIJKEN.met de daarbij horende ontwikkeling van hun kinderen.Dit hangt niet samen met intelligentie maar met het vasthouden aan alleen eigen cultuur.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden