Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Eerste Kamer neemt Wet Kinderombudsman aan

Nederland krijgt een Kinderombudsman die klachten van kinderen gaat behandelen over bijvoorbeeld jeugdzorg, onderwijs en omgangsregelingen bij gescheiden ouders. De Eerste Kamer heeft deze week de Wet Kinderombudsman aangenomen.
Eerste Kamer neemt Wet Kinderombudsman aan

Khadija Arib (PvdA) lobbyde al sinds 2001 voor een kinderombudsman die op de rechten van het kind toeziet. De financiering en de prioriteiten van deze ‘waakhond’ waren belangrijke punten in het debat rond de initiatiefwet.

Meerderheid
In april van dit jaar stemde een meerderheid in de Tweede Kamer in met de initiatiefwet van Arib. SP, PvdA, GroenLinks, D66, PvdD, ChristenUnie, SGP en CDA stemden voor. Een argument tegen de kindervariant was dat deze taken in Nederland al worden uitgevoerd door de ombudsman.

Nu de Eerste Kamer de wet heeft aangenomen, wordt de Kinderombudsman ondergebracht bij de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine. 

Bron: Eerste Kamer/Foto: ANP/Valerie Kuypers

Alexandra Sweers

Gerelateerde tags

2 reacties

  • no-profile-image

    J.Aalders

    Zie eerst clip: http://www.youtube.com/watch?v=U-VWjJB9NJQ&feature=player_embedded







    Even terug in de tijd.

    Het ontstaan van de Kinderombudsman Op 6 december 2001 hebben mevrouw Arib (PvdA) en mevrouw Van Vliet (D66) een initiatiefwetsvoorstel ingediend tot instelling van een kinderombudsman bij de Tweede Kamer (Kamerstukken II 2001-02, 28 102, nrs.1-3). Het initiatiefwetsvoorstel volgtop een motie van 9 mei 2000 van Arib en Ravenstein waarin de regering wordt opgeroepen om een kinderombudsman in te stellen.

    Naar de mening van deze kamerleden wordt de motie onvoldoende uitgevoerd en daarom nemen zij het initiatief tot het instellen van een kinderombudsman met de volgende taken (artikel 3):a. het toezien op de naleving van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind;b. het gevraagd en ongevraagd advies geven over wetgeving en beleid die de positie van jeugdigen raken;c. het instellen van onderzoek naar aanleiding van klachten van jeugdigen of hun wettelijke vertegenwoordigers.



    Na de indiening van het wetsvoorstel is het voor advies naar de Raad van State gestuurd.

    De Raad van State heeft op 26 februari 2002 advies uitgebracht en daarna is het stil gebleven.

    De indieners zouden nader hun reactie moeten geven op het advies van de Raad van State.

    Dit is echter nooit gebeurd en het is onduidelijk waarom.

    Het zou kunnen dat het advies van de Raad kritisch is en dat het lastig is om op alle vragen en opmerkingen een antwoord te geven.

    Dit is goed voorstelbaar omdat bijvoorbeeld nauwelijks aangegeven wordt waarom individuele klachtenbehandeling noodzakelijk is terwijl de Nationale ombudsman deze taak, ook voor kinderen, al heeft.

    Omdat het advies van de Raad van State geheim is totdat de indieners hun reactie geven is dat echter speculeren.

    Ook kunnen de verkiezingen een rol hebben gespeeld.

    Het wetsvoorstel is een paar maanden voorde verkiezingen (15 mei 2002) ingediend en de PvdA heeft nadien geen deel meer uitgemaakt van de regering.

    Wellicht wacht dePvdA op betere tijden.

    Ook de regering heeft geen initiatief genomen.



    Kortom: was dus de vraag wie pakt de handschoen op?

    J.Aalders uit het Gelderse Velp heeft de handschoen opgepakt en de Kinderombudsman gerealiseerd en alle kamerleden,ministeries en kinderrechtenorganisaties hiervan in 2003 kennis laten nemen ..

    Zie daarvoor ook perberichten weblog kinderombudsman.



    En dit bleek ook hoog nodig: Jos aalders die niet langer wilde wachten omdat er veel vraag naar was en nu al jaren de kinderombudsman.nl heeft opgericht sluit dit advies aan bij de grote maatschappelijke behoefte die er is voor een onafhankelijke kinderombudsman.

    De kinderombudsman zou dan als een onafhankelijk en objectief orgaan vanuit de belangen van kinderen bepaalde zaken aan de orde kunnen stellen.

    Denk hierbij aan jeugdzorg, jeugdgezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang en de gehandicaptensector etc.

    Het moet bij de instelling van de kinderombudsman om die situaties gaan waar alle gewone klachtenprocedures niet hebben geholpen en waarbij jongeren en eventueel ouders toch het gevoel hebben dat hun klacht niet goed is afgehandeld en dat een bepaald onrecht blijft bestaan.

    Het moet dan mogelijk zijn een beroep te doen op een kinderombudsman.

    Om deze taken uit te kunnen voeren zou de Kinderombudsman wettelijke bevoegdheden tot het doen van aanbevelingen en het verrichten van zelfstandig onderzoek moeten krijgen.

    Helaas heeft Jos Aalders de Kinderombudsman , al heel wat contact gehad met diverse politici.

    Maar tot op heden ondanks spoeddebat en toezeggingen daarin, nog geen concreet antwoord mogen ontvangen.

    Desondanks draait Jos Aalders de Kinderombudsman samen met een aantal vrijwilligers zoals assistente J.Dekkers en A.Berkvens gewoon door.

    Nog steeds zonder erkenning van de Nederlandse Staat, zonder subsidies of andere sponsoren.



    Verder: Nu wil men het onder de Nationale Ombudsman onderbrengen.

    Maar daar de Nationale Ombudsman vooralsnog niet 24 uur per dag en zeven dagen in de week bereikbaar is.

    En dus geen adequate hulp kan bieden na kantoor tijden, wat nu echter wel het geval is bij de bestaande Kinderombudsman.

    Want een niet te overzien probleem word in deze dan over het hoofd gezien, mits het bij de Nationale Ombudsman zou komen of eventueel andere instantie en deze niet 24 uur per dag zeven dagen in de week bereikbaar is om kinderen aan te horen en adequate hulp te bieden aan kinderen in nood.

    Weet dan dat Kinderen ook s,avonds en in het weekend helaas nog steeds verwaarloosd,mishandeld, misbruikt worden en hebben dan dus ook onmiddellijk adequate hulp nodig en dus geen antwoordapparaat.



    En dat is eigenlijk de enigste eis die de huidige kinderombudsman stelt en het dus onder enkel die voorwaarde zou willen overdoen.

    De twee afgevaardigen van de Nationale Ombudsman waren al eens op gesprek bij de huidige kinderombudsman.

    Er zijn verder nog geen toezeggingen gedaan, het was een open ,eerlijk gesprek van beide kanten.

    Men gaat nu kijken/overleggen of men aan deze eis kan voldoen.

    Meer info gesprek: http://kinderombudsman.web-log.nl/kinderombudsman/gesprekken_en_antwoorden/

    En mocht er toch een overname komen, dan moet dat op schrift (contract) worden vastgelegd en ondertekend worden .

    Dit om er zeker van te zijn dat men afspraken ook na zal moeten komen.



    Wat vinden jullie, zal ik de kinderombudsman onder mijn voorwaarden gaan overdragen.

    Dan nog de vraag, zal de kinderombudsman dan net zo goed functioneren als nu?

    Want zijn volksvertegenwoordigers nog wel te vertrouwen?

    Wat zijn hun beloftes nog waard?

    Daarom even uw mening in deze.

    Zie ook de poll: http://p-rechtenkind.hyves.nl/polls/7501241/Wat_vinden_jullie_zal_ik_de_kinderombudsman_onder_mijn_voorwaarden_overdragen/



    Mvgr Dhr.J.Aalders Kinderombudsman

    www.kinderombudsman.nl



    Kinderombudsman blijft waken: www.youtube.com/v/gn4H15-fxLQ&hl=nl&fs=1

    Ook aangesloten bij CRIN: www.crin.org/organisations/vieworg.asp?id=3424

  • no-profile-image

    Edwin Lauxen

    Jos Aalders, de eerste Kinderombudman word hier niet genoemd in deze artikel en word in de politiek verzwegen, Jammer , want die man heeft een hoop goeds gedaan voor Nederland. SCHANDE.

    http://www.jeugdzorgbeleid.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden