Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Seksualiteit verplicht onderwerp op school’

Het basis- en voortgezet onderwijs moet expliciet aandacht besteden aan seksuele weerbaarheid en seksuele diversiteit. Dat schrijft minister Plasterk (Onderwijs) aan de Tweede Kamer naar aanleiding van een aangenomen motie. De kerndoelen in het onderwijs moeten expliciet het onderwerp seksualiteit omvatten.
'Seksualiteit verplicht onderwerp op school'

‘Daar zijn we heel blij mee’, zegt Hanneke Felten van MOVISIE. Felten deed onderzoek naar seksualiteit en de ideeën, beleving en behoeften onder jongeren. ‘Ik heb voor mijn onderzoek veel met jongeren gesproken. Zij zeggen dat er thuis en op school weinig tot helemaal niet over seksualiteit wordt gepraat.’ De jongeren nemen dan hun toevlucht tot de media, waarin het stereotype beeld wordt geschetst van de vrouw als ‘gewillige stoeipoes’ en de man als ‘macho’. ‘Het is beter dat scholen goede en betrouwbare informatie geven’, vindt Felten.

Maatschappij
In de kerndoelen van het onderwijs staat wat een leerling precies aan het einde van de basisschool of voortgezet onderwijs moet kennen en kunnen. Deze doelen gaan niet alleen over bijvoorbeeld lezen en schrijven, maar ook over algemene waarden en normen en verschillende leefwijzen in de maatschappij. ‘Het thema seksualiteit staat daar nu nog niet expliciet in vermeld’, legt Felten uit. ‘Er zou meer aandacht moeten komen voor seksuele weerbaarheid: wensen en grenzen. En seksuele diversiteit: aandacht voor verschillende seksuele voorkeuren, homo, hetero, bi, en genderidentiteit.  Sommige jongeren vragen zich bijvoorbeeld af of homoseksualiteit besmettelijk is. Bovendien zijn het vooral jongeren die anti-homogeweld plegen.’

Deskundigheid
Praten over seks is niet eenvoudig, geeft Felten toe. Daarom is het belangrijk dat scholen seksualiteit op hun eigen manier kunnen bespreken. En dat er voor de docenten genoeg handvatten zijn en voldoende deskundigheidsbevordering. Daarnaast moet er goed worden gekeken naar de lespakketten, vindt de onderzoeker. ‘Praten over seksuele weerbaarheid en seksuele diversiteit vraagt om specifieke vaardigheden. Hoe ga je als docent bijvoorbeeld om met harde reacties als het gaat om homoseksualiteit?’

Schroom
Uiteindelijk zie je dat jongeren het ondanks alle schroom, de grapjes en het gegiechel heel leuk vinden om over dit onderwerp te praten, weet Felten uit ervaring. ‘Het houdt jongeren bezig en er zijn veel vragen over. Bovendien leent het onderwerp zich voor een creatieve aanpak.’ De Stichting Leerplan Ontwikkeling zal volgens minister Plasterk een tekstvoorstel doen. Op basis daarvan zal het onderwerp seksuele weerbaarheid en seksuele diversiteit wettelijk worden verankerd in het onderwijs.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.