Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Therapie voor verslaafde gamers in Brabant

Gameverslaving is een van de nieuwe verslavingen die de laatste jaren de kop opsteken. In de reguliere zorg is nog bijna geen specialistische hulp voor deze verslaving. Martin Reddemann van de zorginstelling Novadic-Kentron ontwikkelde samen met zijn collega’s een behandeling die in september van start gaat.
Therapie voor verslaafde gamers in Brabant

Door Alexandra Sweers – Aanleiding is het groeiende aantal gameverslavers dat bij de Brabantse zorginstelling om hulp vraagt. Het aantal obsessieve spelers is sinds 2000 opgelopen tot ongeveer vijftig per jaar.  ‘Een aantal van deze gamers gaf aan dat de behandeling op verschillende punten niet aansluit. Niet alle hulpverleners spreken de taal en zij weten niet altijd wat precies de aantrekkingskracht van een game is’, zegt Martin Reddemann, beleidsmedewerker bij Novadic-Kentron.

Empathisch
Reddemann bracht de effecten waardoor een game een ‘zuigende kracht’ heeft op de speler samen met collega’s in kaart. Een van die effecten is het gebruik van een avatar, de alter ego van de speler in de virtuele wereld. Reddemann: ‘Als je veel aan het gamen bent, bouw je een empathische band op met je avatar. Wat een avatar overkomt in een spel, kan een soortgelijk lijfelijk en emotioneel effect hebben op de speler. Zeker met de grafische en geluidseffecten van tegenwoordig. Deze band met de avatar is voor gameverslaafden heel moeilijk te breken.’

Role playing
De beleving van een spel is vaak heel heftig voor een gamer, vertelt Reddemann. ‘Iemand die nooit internetgames speelt, kan zich haast niet voorstellen hoe dat is.’ Een ander verslavend effect is het sociale aspect van bijvoorbeeld role playing. ‘Hierbij speel je samen met een groep andere gamers. Je moet bepaalde opdrachten samen uitvoeren, waardoor er verplichtingen ontstaan die enorm veel sociale druk kunnen opleveren.’

Behoeften
De behandeling is gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Reddemann: ‘We maken samen met de gamers een analyse. Wat maakt een game nou zo aantrekkelijk voor jou? En hoe kunnen we op een andere manier die behoeften vervullen?.’ Voor de hulpverleners is het daarbij belangrijk dat ze de termen zoals ‘avatar’ en ‘role playing’ kennen, zodat ze in de huid van de gamer kunnen kruipen, stelt Reddemann. Voor de nieuwe therapie worden acht medewerkers van de instelling bijgespijkerd.

Lees ook: Nog niet overal adequaat hulpaanbod GHB en gameverslaving

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: Foto: ANP/Ilvy Njiokiktjien

Alexandra Sweers

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden