Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Bureau Jeugdzorg Amsterdam moet zaken op orde krijgen’

De wachtlijsten bij Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam (BJAA) moeten op 1 januari 2009 weggewerkt zijn. Dat schrijft de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (jeugd) in een brief aan de stichting.
‘Bureau Jeugdzorg Amsterdam moet zaken op orde krijgen’

Door Alexandra Sweers – De wethouder is bezorgd over de bedrijfsvoering van BJAA en de veiligheid van de kinderen. In de schriftelijke aanwijzingdraagt Asscherhet bureau op om de administratie (waaronder de wachtlijsten en doorlooptijden) op orde te brengen, een plan op te zetten om het voorziene financiële tekort voor 2008 te dekken en de veiligheid van de kinderen te verbeteren. Asscher wil dat dit uiterlijk per 1 januari van het nieuwe jaar geregeld is. (Foto: Lodewijk Asscher/Bron: Amsterdam.nl)

Termijnen
Wat betreft de veiligheid moet BJAA binnen vijf dagen na de uitspraak van de rechter een gezinsvoogd toewijzen. De onderzoeken naar kindermishandeling moeten verlopen volgens de gestelde termijnen en de huidige wachtlijst moet weggewerkt zijn voor het nieuwe jaar. Daarbij wil Asscher weten hoe het bureau de veiligheid van de kinderen te allen tijde in beeld houdt.

Delta
Asscher stelde eerder al 1 oktober 2008 als datum waarvoor BJAA de wachtlijsten moest wegwerken. Het bureau gaf aan dat deze termijn niet haalbaar was, ook omdat men de Deltamethodiek binnen de jeugdbescherming moet invoeren. Volgens deze methode krijgen gezinsvoogden minder gezinnen toegewezen, waardoor ze meer tijd hebben voor direct contact met cliënten. De wethouder geeft het bureau nu uitstel zolang de veiligheid van de nieuwe cliënten streng gecontroleerd wordt.

Vertrouwen
Eind juli kwam BJAA in het nieuws toen de ondernemingsraad van BJAA het vertrouwen opzegde in bestuurder Wiel Janssen wegens de financiële toestand van de organisatie en de ingevoerde vacaturestop. Het personeel vond de werkdruk te hoog en de werksfeer slecht.

Rekenkamer
Bij het Amsterdamse Bureau Jeugdzorg kwamen al eerder problemen aan het licht. De Rekenkamer Amsterdam leverde kritiek op het bureau, dat in 2005 en 2006 zo’n 2 miljoen euro oppotte. Dit geld was bestemd voor hulpverlening aan jongeren. Ook bleek de organisatie voor honderdduizenden euro’s afkoopsommen te hebben betaald aan vertrekkende managers en interim-managers.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.