Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Buurtcamping bevordert contact tussen buren

Steden worden steeds groter, mensen werken en leven meer binnen en de sociale contacten tussen buurtgenoten nemen af. De Buurtcamping brengt hier verandering in door eens per jaar een aantal Nederlandse stadsparken te veranderen in een camping waar buren elkaar kunnen leren kennen.

Deze zomer veranderen negen stadsparken in vier steden in gezellige campings waar iedereen samen kan komen. Van yuppen tot daklozen, van muurbloempjes tot druktemakers en van zuigelingen tot senioren, iedereen is welkom. In Utrecht, Amsterdam, Haarlem en Tilburg kunnen buurtbewoners elkaar beter leren kennen op de Buurtcamping.

Buurtgevoel

De Buurtcamping hoopt met hun initiatief, dat in 2013 is gestart in Amsterdam, weer wat gemoedelijkheid in de Nederlandse steden te brengen. Want het ‘ons-kent-ons’ gevoel is vaak ver te zoeken. Elkaar groeten op straat gebeurt nog maar zelden en sommige stadsbewoners kennen hun eigen buren niet eens. Daar moet maar eens verandering in komen, vindt directeur Roderik Schaepman. En hoe kun je dat beter doen dan met een buurtcamping? Nergens is er namelijk meer buurtgevoel en gemoedelijkheid dan op een camping. ‘Samen kamperen, elkaar ’s ochtends groeten, even iets lenen voor de barbecue, dat soort openheid verbindt mensen heel snel.’

De Buurtcamping wordt mogelijk gemaakt door een groot aantal vrijwilligers. Zij zorgen dat het de campinggasten aan niets ontbreekt. Lees meer >>

Iedereen gelijk

Daarnaast heeft een camping nog een ander voordeel. Iedereen is er gelijk.  ‘Met die pleerol onder de arm zien we er per slot van rekening allemaal even knullig uit… Je groet de buurman en helpt elkaar een handje. Door samen de camping op te bouwen of een potje te badmintonnen, leren buurtbewoners elkaar tijdens een ontspannen vakantie beter kennen. Dit geldt ook voor de mensen die elkaar normaliter niet zo snel leren kennen, vanwege bijvoorbeeld een andere achtergrond of overtuiging.’

Diversiteit

Om te zorgen dat er echt een diversiteit aan bezoekers op de campings komt, is het aantal beschikbare plekken goed verdeeld. Zo zijn er speciale plekken voor betalende bezoekers, vrijwilligers en mensen die niet zoveel te besteden hebben.  ‘Zo bestaat de doelgroep ieder jaar uit de gewenste diverse mix van gezinnen, yuppen en senioren, met alle achtergronden die de stad rijk is. Daarnaast is De Buurtcamping ook een mooi alternatief voor de 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens die niet voldoende geld hebben om jaarlijks op vakantie te gaan.’ Meer dan 400.000 kinderen wonen in een gezin met een laag inkomen. Daardoor hebben zij niet altijd de mogelijkheid om te sporten of mee te doen aan activiteiten die geld kosten. Schaepman: ‘Het geeft een goed gevoel om te zien hoe De Buurtcamping een plek is voor talentontwikkeling, voor meer contact in een wijk en voor een vakantie die financieel haalbaar is.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.