Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Het nut van werkzame factoren in je werk

Wat werkt in de sociale sector? Kenniscentrum Movisie is begonnen dossiers te maken met daarin de werkzame factoren per thema. ‘Professionals zijn druk met de veranderingen als gevolg van de transities. Ze hebben behoefte aan handvatten voor reflectie op wat ze doen.’
Wat werkt bij armoede
‘De werkdossiers houden de professional als het ware een spiegel voor’, zegt Hanneke Mateman. - Foto: ANP

‘Veel kennis van professionals is gebaseerd op praktische ervaring in het werk. Wij proberen in de diverse themadossiers deze praktijkkennis te verbinden met wetenschappelijke kennis over wat werkt.’ Aldus Hanneke Mateman van Movisie. Zij is coördinator van de werkdossiers “Weten wat werkt”. De dossiers bieden hulp aan de professional bij de reflectie op bestaande aanpakken en de ontwikkeling van nieuwe werkwijzen, aldus Mateman.

Themadossier

Welke aanpak in de schuldhulpverlening is daadwerkelijk effectief? En wat werkt nu echt om geweld tussen partners te voorkomen? Dat zijn de kernvragen waarop een themadossier is opgebouwd. Movisie heeft tot nu toe 4 uitgewerkte dossiers: schuldhulpverlening; cliëntparticipatie; preventie van partnergeweld en aanpak armoede. 8 Andere dossier worden op dit moment gevuld met informatie over werkzame factoren bij de aanpak van vraagstukken, zoals outreachend werken, mantelzorgondersteuning, eenzaamheid en sociale innovatie.

Kennis uit de praktijk

‘Wij willen de kennis uit de praktijk van professionals onderbouwen met onderzoek en wetenschappelijke theorieën’, zegt Mateman. ‘We gaan op zoek naar data en literatuur over een afgebakend thema. We zoeken in eerste instanties naar overzichtsstudies en effectonderzoek. In onze sectoren zijn vaak weinig overzichtsstudies te vinden. Dan kijken we naar evaluatieonderzoek van specifieke projecten en kennis van experts in de sector, zoals lectoren, hoogleraren en onderzoekers. De focus is gericht op de werkzame factoren in het werk.’

Een van de dossiers is bijvoorbeeld Schuldhulpverlening. Het laatste nieuws daarover is dat er een Time out nodig is voor mensen met schulden. De overheid moet maatregelen nemen om te voorkomen dat deze mensen te maken krijgen met een opeenstapeling van schulden. Lees meer>>

Werkervaring

In de werkervaring van professionals zijn zeker ‘ingrediënten van effectieve aanpak in de eigen setting’ te vinden, weet Mateman. Het is niet zo dat één aanpak de juiste is, aldus Mateman: ‘Neem bijvoorbeeld het armoede dossier. Daarin blijkt dat er 5 werkzame factoren zijn. Niet altijd is toeleiding naar werk het ultieme middel om uit armoede te komen. Soms kan het mensen dieper in de armoede brengen omdat ze bijvoorbeeld bepaalde toeslagen missen. Waar je als professional naar moet kijken is: “Wat ga ik doen, wat verwacht ik aan resultaat en is dat realistisch  in deze situatie?”

Reflectie

‘De werkdossiers houden de professional als het ware een spiegel voor’, zegt Hanneke Mateman. ‘Op die manier geven wij de professional mogelijkheden om te reflecteren op de eigen aanpak. Professionals zijn onder druk van de decentralisaties vooral bezig met de praktijk en met de bezuinigingen. Ze komen vaak te weinig toe aan reflectie over hun werk. Terwijl dat juist belangrijk is om duurzame vernieuwing en kwaliteitsverbetering te bereiken.’

Kijk voor de inhoud van de dossiers “Weten wat werkt” op de website van Movisie>>

Carolien Stam

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden