Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Schippers: IGZ is hoofdpijndossier

De Inspectie van de Gezondheidszorg is een hoofdpijndossier van minister Schippers. Dat zegt de minister in een interview met het programma RADAR. Volgens Schippers zijn er inmiddels veranderingen doorgevoerd waardoor het toezicht van de IGZ moet verbeteren.
Schippers: IGZ is hoofdpijndossier

Vorig jaar overhandigde het programma RADAR de minister een zwartboek over de IGZ dat werd gemaakt naar aanleiding van een meldpunt dat Radar oprichtte samen met de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer. In het interview bespreekt de minister de veranderingen die ze aanbrengt bij de IGZ


Klachten

Een van de grote klachten was dat patiënten bij het indienen van een klacht bot behandeld werden, niet serieus genomen werden  en van het kastje naar de muur werden gestuurd. Daarop heeft de minister besloten een zorgloket te starten. ‘Dit loket staat los van de IGZ en moet ervoor zorgen dat de klachtenafhandeling bij de zorginstelling goed gaat en de patiënt eventueel begeleid wordt naar de geschillencommissie.’ Het zorgloket moet de klachten dagelijks doorzetten naar de Inspectie, zodat zij de trends kan herkennen, aldus Schippers in het interview.


Maatregelen

Het zorgloket moet in 2014 van de grond komen. ‘We zijn nu bezig met de organisatie achter het zorgloket, het is er nog niet. In tussentijd moet IGZ klachtenafhandeling verbeteren.’  Schippers wil een inspectie die haar ‘tanden laat zien’ wanneer een zorginstelling of arts echt steken laat vallen. ‘Dat veel van de IGZ, een cultuurverandering.’ De minister heeft inmiddels maatregelen genomen: er is een nieuwe top gekomen en er is een  managementlaag tussenuit gehaald. Ook zullen de inspecteurs zich meer op de werkvloer begeven.


ICT-systeem

Schippers is tevreden met de vorderingen die inspectie maakt, maar er moet  nog meer gebeuren volgens haar. ‘Het informatie- en communicatiesysteem is nog zwaar ondermaats, maar daar gaan nog jaren overheen om dat te verbeteren.  Daar gaan we niet op zitten wachten, maar inspectie moet wel tijd krijgen om dit waar te maken.’ Schippers noemt het ict-systeem van de IGZ een ‘houtje-touwtje-constructie’. ‘Daarom zijn we dat in zijn geheel aan het doorlichten om het te verbeteren.’

 

Tuchtrechtszaken
De minister noemt de IGZ een hoofdpijndossier in het interview.’ Ik wil dat we dat goed organiseren. Er is inmiddels een aantal drastische veranderingen doorgevoerd en het moet nu met grote stappen beter gaan.’ Schippers verwacht in de nabije toekomst meer tuchtrechtszaken. ‘Omdat we er veel meer bovenop zitten en sneller gaan handelen.’

Alexandra Sweers

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden