Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Mantelzorgers: dienstverlening zorgverzekeraars kan beter

Mantelzorgers zijn redelijk tevreden over de zorgverzekeraars en geven hen een 6,8. Dat blijkt uit onderzoek van Mezzo, zorgverzekeraar Agis, gemeente Utrecht en Handjehelpen regio Utrecht. Informatie door zorgverzekeraars en begrip voor behoefte aan zorg kan beter, vinden de mantelzorgers.
Mantelzorgers: dienstverlening zorgverzekeraars kan beter

Het oordeel van mantelzorgers moet meewegen bij het meten van de kwaliteit van de zorg, vindt 58 procent van de ondervraagde mantelzorgers. Zij nemen vooral contact op met zorgverzekeraars voor vergoedingen, declaraties en hulpmiddelen. Zij zijn tevreden over de vriendelijkheid van de medewerkers. Daarentegen kan de informatievoorziening en het inspelen op de behoefte van mantelzorgers beter.

Verwachtingen
In het onderzoek zijn de verwachtingen van mantelzorgers ten opzichte van alle zorgverzekeraars onderzocht. Ruim 550 mantelzorgers deden mee aan het onderzoek van Mezzo, zorgverzekeraar Agis, gemeente Utrecht en Handjehelpen regio Utrecht.

Actievere rol
56 Procent van de mantelzorgers is er niet van overtuigd dat zorgverzekeraars er begrip voor hebben dat mantelzorgers zelf ook behoefte kunnen hebben aan zorg. 71 Procent vindt dat de zorgverzekeraar onvoldoende informatie biedt over mantelzorg en 65 procent zegt dat de informatie voor mantelzorgers moeilijk te vinden is. Mantelzorgers verwachten op dit gebied een actievere rol van de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar moet informatie over mantelzorg aanbieden en de mantelzorgers wijzen op regelingen die op hen van toepassing zijn.

Oplossingen
De behoefte aan vergoedingen voor mantelzorg vanuit de aanvullende verzekering is groot. Het onderzoek geeft aan dat mantelzorgers informatie en advies willen. Dat kan bijvoorbeeld via een informatiepakket of een cursus over omgaan met een bepaalde ziekte. Andere wensen zijn vakantie en ‘zorg voor jezelf’-weekeinden. Voor de hulpvrager zijn vergoedingen voor ondersteuning belangrijk.

Dienstverlening
Agis Zorgverzekeringen laat weten veel waarde te hechten aan mantelzorg en wil mensen die intensief voor hun naaste zorgen ondersteunen. De zorgverzekeraar biedt mogelijkheden voor respijtzorg, zoals logeerhuizen en hospices. Om de mantelzorger nog beter van dienst te zijn, heeft Agis medewerkers opgeleid om de specifieke vragen van mantelzorgers adequaat te kunnen beantwoorden via ‘Agis Helpt!’.

Vergoedingen
Verder kijkt Agis samen met Thuishulpcentrale Handjehelpen en Mezzo naar manieren om mantelzorgers beter te informeren over de beschikbare vergoedingen. Agis werkt met de gemeente Utrecht samen in het kader van ‘Utrecht Gezond!’ waar de mantelzorg onderdeel van uitmaakt.

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.

Bron: foto: ANP lex van Lieshout

1 REACTIE

  1. Geachte lezer,
    Fijn dat de belangstelling van de zorgverzekeraars voor mantelzorgers toeneemt! Dit artikel zal hieraan zeker bijdragen. Er is nog veel ‘winst’ te behalen als het gaat om mantelzorgondersteuning in Nederland maar er lijkt een zekere schroom te bestaan om dit echt vorm te geven. Zo niet voor Univé: deze heeft als eerste de mantelzorgmakelaar® opgenomen in de aanvullende pakketten en dit heeft zich, door de fusie, uitgebreid naar VGZ en Trias.
    Zal het lukken met de andere verzekeraars? Goed voorbeeld doet immers goed volgen?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.