Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Mezzo: ‘Mantelzorger moet beter in beeld bij zorginstelling’

De communicatie tussen zorgende familieleden en instellingen kan veel beter, stelt Mezzo. De vereniging voor mantelzorgers wil daarom in kaart brengen hoe en of de familie in beeld is bij de zorginstellingen. Mantelzorgers kunnen hun ervaringen vanaf volgende week delen met de vereniging tijdens de jaarlijkse meldweek.
Mezzo: ‘Mantelzorger moet beter in beeld bij zorginstelling’

Door Alexandra Sweers - ‘Ik moet mij als mantelzorger altijd maar aanpassen aan het programma van de zorginstelling. We zoeken niet samen naar oplossingen in de zorg voor mijn man en dat frustreert enorm’, zegt Marjan Essing. Haar man Theo woont na een ernstig herseninfarct in een woonvoorziening en komt alleen in de weekenden en met de feestdagen thuis. De ervaringsdeskundige beantwoordt maandag bij Mezzo de telefoon van de Mantelzorglijn. Als vrijwilligster.

Driftbuien
Het was de moeilijkste beslissing in haar leven, maar ze kon de zorg voor haar man Theo een jaar na zijn herseninfarct niet meer aan, zegt Essing. Sindsdien wordt ze regelmatig geconfronteerd met de slechte communicatie tussen mantelzorger en zorginstelling. ‘Iedere maandag had ik contact met het revalidatiecentrum waar mijn man voorheen zat. Ik besprak dan met de hulpverlener hoe het weekend was gegaan. Theo heeft in het weekend vaak driftbuien. Toen ik dat aangaf, werd meteen gezegd: ‘Mevrouw, we werken niet met u, maar met uw man.’ Dat maakt me enorm boos en geeft me een gevoel van onmacht.’

In beeld
Arie Ouwerkerk, directeur van mantelzorgvereniging, zegt dat Mezzo regelmatig meldingen krijgt over miscommunicatie met zorgverleners. Daarom wil de vereniging graag weten of en hoe de mantelzorgers bij zorginstellingen in beeld zijn. Tijdens de meldweek kunnen mantelzorgers melden hoe het contact is, wat de afspraken zijn en welke inbreng de familie heeft.

Dagbesteding
Ouwerkerk: ‘Opname in een verpleeghuis is een grote verandering in het leven van de zorgvrager, maar ook van de mantelzorger. Vaak heeft de mantelzorger zijn of haar partner, vriend of kind jarenlang verzorgd. In een verpleeghuis of andere zorginstelling zien ze ineens dat de zorg minder persoonlijk is dan thuis of dat er minder mogelijk is met de dagbesteding. Dat is heel moeilijk.’

Opluchting
De meldingen die Mezzo door het jaar heen ontvangt, gaan vaak over de betrokkenheid bij de zorg. ‘Mantelzorgers voelen zich niet serieus genomen en niet volledig geïnformeerd over de zorg van de patiënt. En dat terwijl ze uit ervaring veel weten van het ziekteproces’, zegt Ouwerkerk. Maar het kan ook zo zijn dat de mantelzorger juist te veel gevraagd wordt om te helpen. Sommige mantelzorgers vinden het namelijk ook een opluchting wanneer de zorg voor hun partner overgenomen wordt, stelt de directeur. Een betere communicatie kan kortom veel duidelijk maken.

Actieplan
De meldingen die tijdens de meldweek binnenkomen, worden opgenomen in een actieplan dat in mei wordt afgerond, vertelt Ouwerkerk. ‘Daarin staan ook aanbevelingen die we bij zorginstellingen en politici onder de aandacht brengen. De zorg blijft mensenwerk en we willen niet meteen met het vingertje wijzen, maar sommige klachten kunnen waarschijnlijk eenvoudig voorkomen worden. En dat is van belang om de zorg in stand te houden. Zeker omdat de druk op mantelzorgers in de toekomst steeds verder zal toenemen.’

Mantelzorgers kunnen hun ervaringen met zorginstellingen van 20 tot en met 24 april melden via de Mantelzorglijn (0900-2020496), meldweek@mezzo.nl,, of het reactieformulier op www.mezzo.nl

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.





Bron: Foto: Marjan Essing

Alexandra Sweers

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden