Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgconcern Orbis kiest voor commerciële samenwerking

‘Wij leggen ons toe op onze corebusiness: zorg. Producten die daaruit voortkomen, kunnen vaak door andere bedrijven beter worden gedaan.’ Guus Broos van Orbis, medisch- en zorgconcern in Limburg gaat diverse joint ventures aan met commerciële bedrijven. Tijdens het komende Zorg + Welzijn-congres ‘Kapitaal en succesvol partnerschap’ spreekt Broos over zijn visie op partnerschap.
Zorgconcern Orbis kiest voor commerciële samenwerking

Door Carolien Stam – ‘Wij verwachten steeds meer activiteiten die niet direct te maken hebben met medisch of verzorgend handelen,’ zegt Guus Broos, lid van de Raad van Bestuur van Orbis. ‘Om efficiënter te werken en om het risico voor het medisch bedrijf zo laag mogelijk te houden, zijn deze joint ventures een goede samenwerkingsvorm. Lijd je verlies op de huishoudelijke zorg, dan kan je bedrijf omvallen. Kijk wat er met veel thuisorganisaties gebeurt.’ (Foto: Orbis)

Management
Het idee is dat de zorgorganisatie voor bepaalde producten een gezamenlijke bv aangaat met een bedrijf dat juist is gespecialiseerd in dat product. Bijvoorbeeld schoonmaakwerkzaamheden. De werknemers worden ondergebracht in de bv, Orbis behoudt een meerderheidsbelang in het bedrijf en de commerciële partner doe het management. Orbis is met 6000 werknemers en zo’n twintig locaties een grote zorgonderneming in Midden en Zuid-Limburg.

Rendabel
‘De inbreng van “proved technology” en managementkennis door commerciële bedrijven is voor ons reden om partners buiten de zorg te zoeken. Bijvoorbeeld op het gebied van logistiek, ICT of schoonmaak zijn er commerciële bedrijven die dat meer rendabel kunnen.’ Broos is enthousiast over het strategische partnerschap die Orbis met het bedrijfsleven is aangegaan.

Maar ook het dreigende personeelstekort wordt beter gemanaged door gespecialiseerde bedrijven. ‘Nu kunnen we met minder mensen meer zorg leveren,’ zegt Broos, ‘wij richten ons puur op het medische en verzorgende personeel en kunnen de groeiende vraag naar personeel in handen leggen bij participerende bedrijven.’

Helder
Wat nodig is voor een goede samenwerking met commerciële bedrijven is volgens Guus Broos een transparante organisatie. ‘Vooral de kostenstructuur moet helder zijn. Zorginstellingen zijn budgetgeörienteerd en hebben daarom vaak weinig zicht op de rendabiliteit van afhankelijke onderdelen zoals schoonmaak, laboratoriumonderzoek of logistiek.’

Benchmarking, de eigen organisatie vergelijken met anderen, is belangrijk,’ zegt Broos. ‘Maar vergelijk wel de juiste kosten met elkaar,’ waarschuwt hij. ‘Je moet geen appels met peren vergelijken.’ Overigens blijkt niet altijd dat een commercieel bedrijf beter is. ‘Wij bleken bij de benchmark bijvoorbeeld onze laboratoriumproducten veel efficiënter te doen.’

Kracht
Volgens Orbis-bstuurslid Guus Broos is er geen risico dat commerciële bedrijven de zorginstelling opslokken. ‘We gaan met verschillende bedrijven op diverse onderdelen van de zorginstelling een partnerschap aan.’ Bedrijven zijn zeker in de zorg geïnteresseerd, denkt hij: ‘Het wordt de grootste sector van de samenleving en is daarom een belangrijke economische kracht.’

Wilt u meer weten over sponsoring en fondsenwerving in de non-profit sector? Kom dan 18 september naar het Zorg + Welzijn-congres ‘Kapitaal en succesvol partnerschap’.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.