Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Helft werklozen in Work First vindt baan

Bijna de helft – 45 procent - van de werklozen die een werktraject krijgen aangeboden, vindt uiteindelijk een baan. Dat is ruim anderhalf keer zoveel als de gemiddelde uitstroom uit de Wet werk en bijstand.
Helft werklozen in Work First vindt baan

Daar staat tegenover dat een derde van de werklozen die een uitkering
aanvragen, door het werktraject wordt afgeschrikt en de aanvraag intrekt.
Daardoor raken ze uit het zicht van de sociale dienst. Dit blijkt uit een
href="http://www.divosa.nl/Docs/Publicaties/work%20first.pdf">rapport van
Divosa
, de vereniging van directeuren van sociale diensten.



Geen uitkering


name=Divosa>Divosa
heeft een benchmark uitgevoerd bij Work-first trajecten.
Sinds de invoering van de
href="http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/dsp_rubriek.cfm?rubriek_id=1&subrubriek_id=401&link_id=33271"
target=_blank name="Wet werk en bijstand">Wet Werk en Bijstand
in 2004
zetten 85 procent van de gemeenten een 'Work first' – traject in om werklozen
aan het werk te helpen met aanbodversterkende activiteiten, werkactiviteiten en
sanctionering. Weigeren betekent vaak geen of een minder hoge uitkering.



InstrumentMet 'Work First' lijken gemeenten een
reïntegratie-instrument in handen te hebben dat echt zoden aan de dijk zet,
constateert Divosa. Het voorkomt volgens Divosa dat mensen in de bijstand
terechtkomen en helpt mensen met een bijstandsuitkering aan werk.



Werkende armenMaar de aanpak heeft ook keerzijden. De
focus op werk kan van mensen 'werkende armen' maken, die weinig verdienen en
steeds terugvallen op een uitkering. Ook verdwijnen kwetsbare mensen uit het
gezichtsveld van de sociale dienst.



Vervolgonderzoek

Divosa maakt zich daar zorgen over. ‘Wat gebeurt er met die mensen?’
vraagt Divosa-voorzitter Tof Thissen zich af. Hij wil een vervolgonderzoek doen
naar de duurzaamheid van de nieuwe banen en naar de mensen die worden afgewezen
voor een uitkeringsaanvraag.



Lees ook:
archief?tsge_portlet_zw_search1_3_actionOverride=/portlets/ts/ge/search1/content/goToResult&tsge_portlet_zw_search1_3channelId=20107&tsge_portlet_zw_search1_3itemId=51812"
target="" name=""> Vragen rondom sanctiebeleid sociale diensten bij
agressieve klanten: De dubbele pet van gemeenten
(Zorg+Welzijn Magazine, 9 maart 2005)

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden