Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

'Duizenden onnodig in schuldsanering'

Duizenden mensen komen onnodig terecht in een schuldbemiddeling- of schuldsaneringtraject. Ze zouden veel meer geholpen zijn bij inkomensbeheer. Dat vindt de Algemene Nederlandse Vereniging van Schuldbemiddelaars (ANVS).
'Duizenden onnodig in schuldsanering'

'Vaak zie je dat mensen extra gaan lenen om oude leningen af te lossen. Ze lenen vaak niet omdat ze te weinig verdienen, maar omdat ze hun inkomsten en uitgaven niet goed beheren. Deze mensen zijn niet gebaat bij de zoveelste lening, maar bij inkomensbeheer', stelt Hans Werdmüller von Elgg, secretaris van de ANVS.

Budgetteren van inkomsten
In veel gevallen zijn mensen weldegelijk in staat om hun schulden af te lossen. Ze hebben alleen hulp nodig bij het netjes budgetteren van inkomsten en uitgaven. Daar kunnen inkomensbeheerders die aangesloten zijn bij de ANVS hen bij helpen. 'Maar dan moeten ze wel tijdig op het bestaan van inkomensbeheer gewezen worden,' meent de ANVR-secretaris. En daar wringt de schoen.

'Banken en andere kredietverstrekkers kunnen meer doen om het verhaal achter de kredietaanvraag boven water te krijgen. Want dan kunnen ze mensen, waar dat nodig is, doorverwijzen naar inkomensbeheerders. Dat is uiteindelijk ook in het belang van de financiële instellingen zélf.'

Nieuwe lening
Zeker als het gezinsinkomen te laag is om de kosten van rente en aflossing te dragen, is het nog meer in het belang van banken en kredietverstrekkers om hun schuldenaren onder de hoede te krijgen van een inkomensbeheerder. Een inkomensbeheerder kan bijvoorbeeld proberen om alle schulden in één keer te vervangen door een nieuwe lening met een veel lagere rente.

'Zo verlos je mensen van torenhoge rentelasten en ontstaat er ruimte om niet alleen rente te betalen, maar ook aflossing, zodat de schulden uiteindelijk verdwijnen,' stelt Werdmüller von Elgg . 'De verstrekker van die nieuwe lening moet dan wel zekerheid hebben over een structurele aflossing,' onderkent de ANVS-secretaris. Dat is dan ook de taak van een inkomensbeheerder. Die zorgt voor drie zaken: transparante en harde afspraken, een strikt gebudgetteerd beheer van het beschikbare inkomen én het afdekken van de grootste risico’s door mensen adequaat te verzekeren.

Anders denken
Inkomensbeheer krijgt op dit moment volgens de ANVS nog te weinig ondersteuning vanuit de financiële sector. 'Laten we zeggen dat de bereidheid in de financiële wereld om anders te gaan denken over schuldsanering nog niet optimaal is,' aldus Werdmüller von Elgg.

Werkvloer
Geldproblemen van werknemers spelen ook een steeds grotere rol op de werkvloer. Dat concludeert het Nibud donderdag op basis van onderzoek onder driehonderd personeelsfunctionarissen. Ruim 70 procent van hen heeft het aantal werknemers met financiële problemen de afgelopen twee jaar zien stijgen. Ook zag 64 procent van de P&O'ers het aantal loonbeslagen toenemen.

Beslag
Volgens het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud) worden geldproblemen meestal zichtbaar bij de werkgever zodra een schuldeiser beslag laat leggen op een deel van het loon van het personeelslid. Bedrijven zijn verplicht om hieraan mee te werken. Maar dat betekent volgens het Nibud meer dan alleen wat extra werk in de salarisadministratie. Personeelsleden met schulden vormen een risico voor het bedrijfsleven volgens het Nibud. 'Een werknemer met geldproblemen is gevoelig voor fraude en diefstal. Ook kunnen ze chantabel worden. Daarnaast hebben werknemers met geldzorgen vaak stress en slaapproblemen, wat leidt tot ziekteverzuim.'

Doorverwijzen
Veel werkgevers treffen financiële regelingen om medewerkers te helpen. Zo probeert ruim de helft een werknemer te helpen door een voorschot te geven op het vakantiegeld. Gemiddeld verwijzen drie op de vijf werkgevers schuldenaars door naar schuldhulpverlening.

Administrator

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden