Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Agenda

MiddagSymposium, Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen (2e editie)

Bildung.city, Amsterdam-Duivendrecht
160 Welzijnswerk, Wijkteam, Jeugdzorg

Details evenement

30 maart 2016
13:30 uur
Bildung.city, Amsterdam-Duivendrecht
Logacom
office@logacom.nl
0203203364
€ 129

De eerste editie van dit symposium was snel volgeboekt, wegens dit succes hebben wij deze tweede editie voor u gepland!

Hoe komt het dat de hersenen van kinderen die op jonge leeftijd chronisch getraumatiseerd zijn, zich anders ontwikkelen dan hersenen van kinderen die in een veilige en voorspelbare omgeving opgroeien? Wat zijn de gevolgen hiervan voor de ontwikkeling van kinderen? En wat betekent dat voor het functioneren op school?

Tijdens dit middagsymposium wordt antwoord gegeven op deze en andere vragen. Deelnemers leren hoe chronische stress kan overgaan in toxische stress en hoe dit de normale ontwikkeling verstoort. Aan de hand van casuïstiek wordt besproken tot welke problemen dit kan leiden in het gedrag en de mogelijkheden tot leren. Deelnemers leren het (probleem)gedrag van getraumatiseerde kinderen herkennen en begrijpen.

De gevolgen van trauma reiken verder dan het getroffen kind en het gezin of de familie. Trauma heeft invloed op alle mensen rondom het kind, zoals hulpverleners en leerkrachten. In de workshops wordt besproken hoe traumasensitief lesgeven niet alleen de veerkracht van getraumatiseerde kinderen vergroot maar ook die van alle andere kinderen én de leerkrachten zelf.

Leony Coppens, Carina van Kregten en Marthe Schneijderberg schreven Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Een praktisch handboek voor het basisonderwijs. Het verschijnen van deze publicatie is de aanleiding voor het middagsymposium. U krijgt de publicatie aan het eind van de middag uitgereikt.

Ga voor meer informatie, het programma en aanmelden naar: www.300316.logacom.nl.