Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Steun bestuurder cruciaal bij aanpak agressie

Organisaties die echt iets willen bereiken met de aanpak van agressie op de werkvloer, hebben een bestuur nodig dat volledig achter zijn medewerkers staat. Dat is de conclusie van de bijeenkomsten met professionals uit de zorg en jeugdzorg. Het bestuur zet een belangrijke eerste stap in het terugdringen van agressie.
agressie in de zorg
Als je echt iets wilt bereiken in je organisatie met de aanpak van agressie, moet het bestuur achter je staan. - Foto: iStock

Drie regiosessies met professionals uit de zorgbranche en uit de jeugdzorg zijn in september georganiseerd als onderdeel van de campagne: "Wees duidelijk over agressie". De conclusie uit deze bijeenkomsten was dat, als je echt iets wilt bereiken in je organisatie met de aanpak van agressie, moet je het bestuur achter je staan. Als het bestuur zich uitspreekt tegen elke vorm van agressie tegen zijn medewerkers, dan zet het de eerste stap naar het terugdringen van agressie op de werkvloer.

Aanpak van agressie

Dat is de conclusie uit de recente drie bijeenkomsten met professionals uit zes zorgbranches. 'Wees duidelijk over agressie' geldt dus ook voor bestuurders. Tijdens de sessies deelden GGZ-organisatie Dimence, gehandicaptenzorgorganisatie Prisma en Bravis ziekenhuis met collega's van ruim 50 (jeugd)zorgorganisaties hoe zij de aanpak van agressie succesvol hebben georganiseerd.

Werkafspraken

'Een raad van bestuur kan het doorvoeren van agressiebeleid op de werkvloer een flinke impuls geven',  zegt Sabine Scheer, lid van de stuurgroep Veilig Werken in de Zorg (VWiZ). 'Als medewerker moet je het gevoel hebben dat je gesteund wordt. Niet alleen bij incidenten, maar ook bij het maken van werkafspraken die uit agressiebeleid voortvloeien.'

Als professionals meer samenwerken met de cliënt, kun je ongewenst gedrag ombuigen. Dan is het mogelijk agressie te voorkomen. Dat advies geven zorgmedewerkers mee aan collega's en instellingen. Lees meer>>

Over de grens

Uit eerdere regiosessies van professionals in de jeugdzorg en in de zorg bleek al dat het doen van aangifte een belangrijk instrument is in de strijd tegen agressie. Als de veroorzaker een familielid of bezoeker van de cliënt is, ligt de stap naar de politie vaak voor de hand. Maar tegen cliënten wordt zelden aangifte gedaan, terwijl dat wel degelijk zin heeft, zo bleek uit de regiosessies in mei van dit jaar.

Aangifte

'Er is soms nog onduidelijkheid over hoe te handelen bij het doen van aangifte',  volgens Sander Flight, adviseur veiligheid en een van de leiders van de regiosessies. 'Vaak wordt een incident met een cliënt afgedaan als 'risico van het vak'. Er wordt dan niet naar de veroorzaker gereageerd, omdat het agressieve gedrag bij het ziektebeeld hoort of uit een verstandelijke beperking voortkomt.

Werkgevers

Toch is het altijd wenselijk én mogelijk om te handelen. 'Zeker bij de meer ernstige incidenten is het belangrijk om duidelijk aan te geven dat er een grens is overschreden', vindt Gertrude van den Brink, bestuurder van de gehandicaptenkoepel VGN. 'Agressie tegen zorgmedewerkers is onacceptabel en werkgevers moeten hun personeel hierin beschermen.'

Meer informatie over actieplan 'Veilig Werken in de Zorg' en de campagne 'Wees duidelijk over agressie': www.duidelijkoveragressie.nl

Carolien Stam

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden