Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Gehandicaptenzorg: Groei personeel blijft achter bij groei cliënten

Het aantal cliënten is vanaf 2002 met 30 procent toegenomen, het aantal werknemers met 19 procent. Het eerste brancherapport gehandicaptenzorg brengt voor het eerst de cijfers van de branche in beeld. ‘De productiviteit per medewerker is gestegen’, volgens de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland.
Gehandicaptenzorg: Groei personeel blijft achter bij groei cliënten

Door Carolien Stam – De groei van de personeelsomvang blijft achter bij de groei van het aantal cliënten in de gehandicaptenzorg. Betekent dat de zorg per cliënt is afgenomen? ‘Wij concluderen dat de productiviteit per medewerker stijgt,’ aldus Han Huizinga, beleidsmedewerker Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, die opdracht heeft gegeven voor het brancherapport Gehandicaptenzorg. ‘Een aantal processen is efficiënter georganiseerd.’

Bijhouden cijfers
Het eerste brancherapport heeft primair als doel de cijfers over besteding en prestaties van de gehandicaptenzorg op een rij te zetten. Het rapport is vooral gebaseerd op het Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording (JDMV) van instellingen in de gehandicaptenzorg. Echter, niet elke instelling heeft het Jaardocument volledig ingevuld. Het op deze manier bijhouden van de cijfers per instelling is pas sinds 2007 verplicht. ‘Het kost enige tijd voor deze nieuwe manier van verantwoorden bij iedereen is ingesleten.’ Het is daarom nog moeilijk om goed onderbouwde conclusies te trekken.

Verschuiving
Niettemin kunnen de cijfers wel geduid worden, aldus brancheorganisatie VGN. Twee trends zijn er te signaleren: een groeiende instroom van (licht) verstandelijk gehandicapte jongeren en een toenemende verschuiving naar extramurale zorg. De groeiende vraag naar zorg is, aldus het rapport vooral in 2003 en 2004 beantwoord met meer financiële middelen om de wachtlijsten weg te werken.

Ict-mogelijkheden
Achtergebleven is de groei van het aantal medewerkers. De groei van de productiviteit per medewerker heeft het ‘tekort’ aan medewerkers gecompenseerd VGN-beleidsmedewerker Huizinga wijst op de toepassing van ict-mogelijkheden. ‘Met behulp van uitluisterapparatuur of camera’s hoeft bijvoorbeeld niet op elke afdeling ’s nacht een medewerker rond te lopen. Je kunt die apparatuur heel verfijnd op individuele situatie afstemmen.’

Personeelsprobleem
VGN constateert in het rapport wel dat ook de gehandicaptenzorg, net als alle zorgsectoren, door vergrijzing en ontgroening tegen een personeelsprobleem dreigt aan te lopen. ‘Op dit moment zijn er nog geen nijpende, structurele tekorten. Wij investeren in behoud en werving van personeel. Met lesprogramma’s op middelbare- en beroepsopleidingen, maar ook met flexibele arbeidsvoorwaarden, zoals flexibele contracten voor ouders die de zorg thuis met betaald werk willen combineren.’

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: VGN

2 REACTIES

  1. Kunnen we niet eens van dat markt denken af. Ik maak me met zo’n kop boven het bericht ernstig zorgen als daar als voornaamste reden de productiviteitstijging van de medewerker wordt genoemd. Ik raad u aan eens de algemene beschouwingn van de Raad van Staten te lezen. Bij aanbieders en overheid dreigen zo de collectieve waarden uit beeld te raken.

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.