Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Debat: 'Communicatie tussen zorgvrager en -verlener moet duidelijker'

Welke patiëntenrechten zijn belangrijk en in hoeverre wordt daar in de praktijk ook echt rekening mee gehouden? Deze vragen stonden centraal tijdens een regionaal debat over patiëntenrechten in het Amsterdamse Jan van Breemen Instituut. De antwoorden worden opgenomen in een advies aan minister Klink (VWS) die een nieuw wetsvoorstel op tafel heeft gelegd.
Debat: 'Communicatie tussen zorgvrager en -verlener moet duidelijker'

Door Alexandra Sweers – De regering wil een aantal bestaande wettelijke regelingen zoals de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO), de Wet klachtrecht en de Kwaliteitswet zorginstellingen, vervangen door de nieuwe Wet cliëntenrechten zorg (Wcz). Een conceptvoorstel ligt nu bij de partijen uit het veld om hierop te reageren. De Nederlandse Zorgbelangorganisaties organiseren daarom de komende weken een reeks aan debatten. Om de minister aan te geven welke rechten het veld belangrijk vindt.

Niet eenvoudig
De nieuwe wet is verre van overzichtelijk, zo meenden enkele critici tijdens het eerste regionale debat in het Jan van Breemen Instituut (JBI) in Amsterdam. 'De wet moet de rechten van de patiënt versterken en verduidelijken, maar maakt het er allemaal niet eenvoudiger op’, stelde de aanwezige emeritus hoogleraar gezondheidsrecht, Henriëtte Roscam Abbing.

‘Een deel van de bestaande kwaliteitsrechten van de patiënt worden in de nieuwe wet opgenomen, maar ook een groot deel van die rechten blijft ongemoeid. Het is nog maar de vraag of de patiënt hier beter van wordt.’ Roscam Abbing pleit voor het aanpassen van de huidige wetgeving en niet een grote mammoetwet waar delen van de wetgeving worden opgenomen.

Belangrijke rechten
Onder leiding van Jan Terlouw, schrijver en oud-politicus, en Margreet Dolman gingen zorgverleners en zorgvragen met elkaar in discussie. Welke rechten vinden patiënten belangrijk en in hoeverre worden deze nu ook nageleefd door zorgverleners? De belangrijkste onderwerpen, zo bleek uit een voor het debat gehouden enquête, waren het recht op beschikbare en bereikbare zorg, kwaliteit en veiligheid, het recht op informatie en privacy. Tijdens de discussie lag de focus op het recht op compensatie, toestemming en afstemming.

Compensatie
Een meerderheid van het publiek voelde voor een externe klachtencommissie, zo bleek uit de elektronische stemming. Klachten worden vaak intern behandeld, waardoor ‘de slager zijn eigen vlees keurt’. Procedures over medische fouten zijn bovendien enorm kostbaar en tijdrovend. Het recht op compensatie dient daarom beter geregeld te worden, meende een groot aantal aanwezigen.

Medicatie
Heet hangijzer bij het recht op toestemming is het 'elektronisch patiënten dossier' (EPD). De meningen hierover blijken zeer verdeeld. Wie kan er bij de medische gegevens en voor wie is welke informatie belangrijk? In de praktijk blijkt vaak dat patiënten niet altijd op de hoogte zijn van de medicatie die ze tot zich nemen. Een EPD met alle informatie zou voor een groot aantal hulpverleners handig zijn.

Afstemming
Een belangrijke conclusie tijdens het debat was dat de communicatie tussen zorgvrager en zorgverlener vooral duidelijk moet blijven. De afstemming van de zorg tussen verschillende zorgverleners gaat niet altijd goed. Mondige patiënten stellen wel eisen en kunnen meepraten over de behandeling, maar een veel grotere groep patiënten is niet zo mondig. Een goede uitleg van de behandeling kan meer begrip en kennis opleveren bij de patiënt.

Uitkomsten
Het regionale debat werd georganiseerd door het Amsterdams Patiënten/Consumenten Platform (APCP) en Zorgbelang Noord-Holland. Op 18 april, de Europese Dag van de Rechten van de Patiënt, worden de uitkomsten van alle regionale debatten gepresenteerd. Het wetsvoorstel wordt medio 2009 aangeboden aan de Tweede Kamer, zo is de verwachting.

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: foto: Luc Nijenhuis/APCP

Alexandra Sweers

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden