Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze site? Lees meer

Ga je mee zwemmen in de oceaan?

Ik hoor het je denken: prima plan als het 25 graden warmer is. Ook in de winter duik ik echter graag met jou de oceaan in. De Blue Ocean Strategy is een bedrijfsstrategie gebaseerd op het creëren van nieuwe kansen in een omgeving zonder belemmeringen.
'Gelukkig mag ik ook weleens vrij buiten spelen en kan ik de rode oceaan verlaten'
'Gelukkig mag ik ook weleens vrij buiten spelen en kan ik de rode oceaan verlaten'

De Blue Ocean Strategy werd in 2005 gepubliceerd in het gelijknamige boek, geschreven door W. Chan Kim en Renée Mauborgne. De kern van de strategie is gebaseerd op het creëren van nieuwe kansen in een omgeving zonder belemmeringen; de blauwe oceanen. Dit staat in tegenstelling tot de rode oceanen, waarbij het verzilveren van kansen in een omgeving moet gebeuren volop belemmeringen, platgetreden paden en in bloedige concurrentie met anderen.

We zijn erg druk zijn met elkaar in die rode oceaan. In de praktijk merk ik dat aan de vele regels, het vele ge-'ja maar' en door de hoeveelheid complexiteit rondom bijvoorbeeld hoofdbehandelaarschap, ROM en allerlei declaratieregels. Dit kost erg veel energie en het leidt ons vaak alleen maar een stap dieper het verstikkende bos in. U herkent het beeld vast. Zelfs met het lean denken, de zorglogistiek, de basisGGZ plannen, intakestraten en meer, blijf je nog altijd worstelen met de 'ja maars', de haperende systemen en de berg regels. In de rode oceaan is alles moeilijk.

Gelukkig mag ik ook weleens vrij buiten spelen en kan ik de rode oceaan verlaten. Met mijn collega's en betrokken klanten ontwikkel ik een app waarbij de cliënt volledig de regie neemt, hij over zijn eigen dossier beschikt en waarbij mantelzorgers en behandelaren rondom de cliënt kunnen worden bijgeschakeld. De uitgangspunten hiervoor zijn in de praktijk zo radicaal anders dan wat we nu gewend zijn, dat ik zonder dat ik er erg in had een blauwe oceaan ben opgevaren. Ouderwetse regels en systemen blijken minder relevant te worden en de bijbehorende lasten vallen weg. Cliënten zitten aan het stuur en de focus gaat weer naar de kern van het werk.

Ik merk dat behandelaren en managers enthousiast reageren op het idee achter deze app en dat er daarna twee vervolgreacties zichtbaar worden: er zijn mensen die direct over een pilot beginnen in de blauwe oceaan en er zijn mensen die direct de lasten van de rode oceaan beginnen op te noemen, maar wel benadrukken dat wat zij net gezien hebben de toekomst is. Wie van deze twee denk je dat uiteindelijk die toekomst nog gaat meemaken?

Kortom: in welke oceaan wil je zwemmen?

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Zorgwelzijn is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden