Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bureaucratie in ggz tast kwaliteit werk aan

Sociaal psychiatrisch verpleegkundigen ervaren een enorme scheefgroei tussen contact met de cliënt en de administratieve verplichtingen. De kwaliteit van het werk wordt zienderogen minder, de hulpverlening aan de cliënt staat onder druk en de onvrede bij de professional die zijn werk niet goed genoeg kan doen groeit. GGZ Nederland herkent de problemen, die te wijten zijn aan het veranderingsproces dat de invoering van de dbc’s – diagnose-behandelcombinaties - met zich meebrengt.
Bureaucratie in ggz tast kwaliteit werk aan


Door Carolien Stam – Het werk van de sociaal psychiatrisch verpleegkundige wordt

steeds meer bepaald door administratieve handelingen. Dat gaat ten koste van het

contact met de cliënt en heeft effect op de kwaliteit van de hulpverlening.

Afgevaardigden van een tiental ondernemingsraden van ggz-instellingen in het

zuiden van het land willen deze problemen aan de orde stellen. Begin oktober

komen zij bij elkaar om zich te beraden over te nemen stappen.

Scheefgroei‘Administratieve werkzaamheden nemen

inmiddels zo’n dertig á veertig procent van ons dagelijks werk in beslag,’ zegt

Jaak Schenk, sociaal verpleegkundige en woordvoerder van de ondernemingsraden,

die de scheefgroei in het werk aan de orde willen stellen. Schenk is lid van het

dagelijks bestuur van de ondernemingsraad ggz Oost Brabant. ‘De administratieve

verplichtingen nemen hand over hand toe doordat het werk in tijd- en

productieafspraken ingepast moet worden. Als ik tijdens een crisisdienst een

patiënt moet bezoeken, moet ik daarna via zeven verschillende codes alle

handelingen, inclusief wegrijden, contact, terugrijden registreren in de

computer. Als de coderingen niet met elkaar corresponderen, krijg je alles weer

terug en kun je opnieuw beginnen.’

GevoelsbelastingDirecteur Jos de Beer van GGZ

Nederland herkent de problemen: ‘Wij worden daar ook op aangesproken.’ Hij wijt

de scheefgroei tussen administratie en cliëntcontact aan de ‘Ervaren belasting

én de gevoelsbelasting’ die de nieuwe dbc (diagnose-behandelcombinatie)

-systematiek met zich meebrengt. ‘De dbc-bekostiging betekent voor de

professional in de huidige overgangsperiode dat hij relatief veel tijd kwijt is

aan administratieve verplichtingen. Dat is in het begin lastig, zeker als het

systeem nog onvoldoende geautomatiseerd is. Maar we zitten in een

overgangsperiode, het inregelen van het systeem kost nu nog tijd en energie. De

gevoelsbelasting wordt sterk beïnvloedt door het nut dat professionals hechten

aan werken met de nieuwe systematiek. Wij proberen de huidige druk in het

veranderingsproces te verminderen, bijvoorbeeld door gebruiksvriendelijke

instrumenten te ontwikkelen.’

De Beer wijst echter op het belang van de invoering van de dbc-systematiek:

‘Het nieuwe systeem leidt tot een grotere transparantie in de sector tegen

minimale lasten.’

Onvrede

Jaak Schenk beargumenteert dat toename van het administratieve werk de

kwaliteit van de hulpverlening en de inhoud van het werk aantast. ‘Je zit bij

een cliënt op de klok te kijken wanneer je weer weg moet. Ons werk is juist

gebaseerd op een goede relatie met patiënten en het vertrouwen dat daaruit

voortvloeit. Als je als professional je werk niet meer goed kunt doen, wekt dat

onvrede op.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.