Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Les 5 voor wijkteams: concurreren in de wijk

Concurrentie is een lastig fenomeen. Veel sociale professionals gaan het liever uit de weg. Samenwerken is veel fijner, maar helaas gaan veel samenwerkingen gebukt onder verborgen concurrentie. En dat is nog lastiger!
Anneke Krakers
Wie wint het vertrouwen van de klant in de wijk?

In les 4 voor wijkteams blogde Anneke over hoe je je product aan de mens brengt>>

Toch is concurrentie heel normaal en in zekere zin ook wel gezond. Het daagt je uit om te ontdekken waarin jij je onderscheidt. Dus wil ik je uitnodigen om er in deze les samen in te duiken. Concurrentie is gebaseerd op angst en afgunst: het is een strijd om wie de beste is. Wie wint het vertrouwen van de klant in de wijk? Concurrentie is vooral heftig als aanbieders erg op elkaar lijken. Kijk maar eens naar de supermarkten. Hun onderlinge concurrentie wordt zelfs een oorlog genoemd.

Onderscheid

Om uit de buurt te blijven van de concurrentie is het belangrijk dat jij je gaat onderscheiden in de wijk. Waarom moet jouw klant nu voor jou kiezen? Wat zijn jouw Unique Selling Points (USP)? Er zijn drie strategieën die je kunt toepassen:

  • Prijs
  • Kwaliteit
  • Klancontact

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de supermarkten, dan onderscheidt Aldi zich als prijsleider, de delicatessenzaken onderscheiden zich op de kwaliteit van hun producten en Albert Heijn onderscheidt zich met de beste klantenservice.

Kop koffie

Concurreren op prijs lijkt aantrekkelijk, maar helaas is er vaak weinig speelruimte in het budget. Bovendien: als je in jouw wijkcentrum mensen een kop koffie kunt aanbieden voor 75 cent, bedenk dan ook dat de koffie bij Albert Heijn gratis is en dat het daar in de koffiehoek ook erg gezellig kan zijn. Wat de kwaliteit betreft: in ons werk moet die vanzelfsprekend goed zijn. Of nog liever: de allerbeste kwaliteit die je te bieden hebt.

Mensenwerk

Het meest interessant voor jou en je collega’s in je wijkteam is de derde strategie: het klantcontact. Hierin kun je je echt onderscheiden. Jouw werk is bij uitstek mensenwerk. Mensen doen zaken met mensen, en het liefst aardige mensen. Klanten kiezen voor jou omdat jij jíj bent. Dit is de beste manier om je te onderscheiden en uit de negatieve energie van concurrentie te blijven. Dit is de clou: Als jij in staat bent om warme, persoonlijke en authentieke relaties met je (potentiële) klanten te hebben, dan kiezen je klanten ook echt voor jou!

Eenheid

Nu is er nog 1 valkuil. En dat is dat jij en je collega’s van het wijkteam onderling gaan concurreren. Dit gebeurt als jullie als teamleden teveel op elkaar gaan lijken. Als je als team teveel een eenheid wilt zijn. Klanten kiezen niet voor het team, maar voor jou! Dus ook binnen het team moet er ruimte zijn om je te onderscheiden. Geef elkaar die ruimte. Les 2 uit deze serie gaat daarover.

 

De meeste wijkteams zijn nu al een tijdje met elkaar op weg. Gaat het goed met jullie? Met jou? Zijn mijn lessen behulpzaam? Waarover moet mijn volgende les gaan? Laat het weten in de reacties onderaan deze blog.

Vorig artikelStelletje asocialen
Volgend artikelVisualiseer de ideale kanteling
Anneke Krakers (1962) is maatschappelijk werker en jarenlang directeur geweest van Welzijn Rivierstroom. Sinds 2006 is ze zelfstandig trainer en coach, de laatste jaren vooral voor leidinggevenden over de thema's leven, liefde, loopbaan en leiderschap. Anneke blogt over persoonlijk leiderschap, moed, keuzes maken, vijftigers. www.krakers.org

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.