Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Survival of the businesst

‘Hé, het lijkt wel of ik steeds meer moet doen in steeds minder tijd. En voor een steeds lagere prijs.’ Grote kans dat u zelf deze uitspraak had kunnen doen. Maar nu, vanachter mijn bureau, doe ik hem. Want ik ben eigenlijk met drie dingen tegelijk bezig.
Survival of the businesst
Foto: Johan van Walsem

Terwijl ik deze blog schrijf, ben ik aan het bedenken hoe ik de begroting van een grote offerte nog wat kan aanscherpen. Want stel dat een andere partij veel goedkoper is? Tegelijk denk ik na over het belangrijkste vraagstuk waar welzijnsorganisaties mee bezig zijn: Hoe overleef ik …? Dit vraagstuk is geen uitkomst van een enquête of grootschalig onderzoek. Maar in ons dagelijks werk spreken mijn collega’s en ik voldoende welzijnsaanbieders om te weten dat overleven echt een issue is.

Hoe is dat in uw organisatie?

Op het Management Event van Zorg + Welzijn, afgelopen juni 2013 stonden sprekers op de bühne die sommige deelnemers ‘flabbergasted’ naar huis lieten gaan. Want, zo leerden wij: de prijs doet er niet meer toe. Een klant of opdrachtgever zal je in de toekomst vragen als je goede service levert, als je gastvrij bent. Het doet er ook niet meer toe wat je expertise is of welk aanbod je in huis hebt. Het gaat erom welke waarde je levert aan je cliënt en je opdrachtgever en dat je daarvoor het juiste kanaal inzet. En tenslotte kregen we ook nog te horen dat zorg en welzijn in de huidige vorm over tien jaar niet meer bestaat. En dat het alleen maar goedkoper (gratis?) wordt.

Dat zet het vraagstuk van overleven in een ander daglicht. Dat vraagt om een goed business model. Bij MOVISIE werken we bijvoorbeeld met het Business Model Canvas uit het boek ‘Business Model Generatie’. Daarin start je met het beantwoorden van drie belangrijke vragen:

• Wie is je klant en wat is zijn echte behoefte?
• Wat kan je doen om voor die klant van waarde te zijn?
• Via welk kanaal kan deze waarde het beste de klant bereiken?

Voor nu nodig ik u uit om alleen maar even na te denken over de eerste vraag: wie is eigenlijk uw klant? Op Twitter zag ik laatst de prikkelende stelling voorbij komen: ‘Organisaties in zorg en welzijn die de cliënt centraal hebben staan, bestaan over vijf jaar niet meer’. Hoe ziet uw business model eruit als niet de cliënt maar de gemeente of de zorgverzekeraar als belangrijkste klant wordt gezien? Verandert er dan iets in het dagelijks werk? Overleven is dus geen zaak van meer doen voor minder geld in steeds minder tijd. Het gaat om het beste, meest creatieve en klantgerichte business model.

Geen survival of the busiest, maar survival of the businesst.


Matthijs Terpstra is Senior Adviseur Participatie en actief burgerschap bij MOVISIE.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.