Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze website? Lees meer

Nieuws

Zorgheld Emile: ‘De klant moet bepalen of jij goed bent’

0 207 ouderenzorg

Kleinschalig, transparant en meer keuzemogelijkheden. Dat zijn de stokpaardjes van Emile de Roy van Zuydewijn, oprichter van de Amsterdamse thuiszorgorganisatie Emile.nu. De 26-jarige ondernemer is door VWS uitgeroepen tot Zorgheld. ‘Niemand wil zo’n blauwe rollator, dus ik snap sowieso niet dat ze bestaan.’
Zorgheld Emile: ‘De klant moet bepalen of jij goed bent’

Het moest een studie worden met een stage in het eerste jaar toen De Roy van Zuydewijn voor de keuze stond: werken of studeren? ‘Ik ben heel praktisch en kan niet goed stilzitten’, legt de ondernemer uit, ‘dus koos ik voor de opleiding hbo-verpleegkunde. Met het eerste jaar meteen een stage in de psychiatrie.’ Tegelijk nam De Roy van Zuydewijn een baantje in de thuiszorg aan. ‘Daar zag ik al snel wat er beter kon. De lijsten waarop stond wat je op de minuut moest doen, de negatieve sfeer onder de collega’s. Ik kreeg enorme zin om te gaan ondernemen in de zorg.’

Pgb
Zo bleek dat je via het persoonsgebonden budget ‘best makkelijk’ cliënten voor je onderneming kan vinden, gaat de verpleegkundige verder. En zo ontstond Emile.nu. Teams van jonge medewerkers – studenten sociologie, hbo-verpleegkunde, maar ook rechten en economie bijvoorbeeld – helpen cliënten bij het huishouden, de administratie, de boodschappen, douchen, ontbijt klaarmaken en nog veel meer ondersteunende werkzaamheden.

Streng
‘Dat zijn niet zomaar studenten die zomaar een baantje zoeken’, waarschuwt de ondernemer. ‘We hebben best een strenge werving en selectie. We zoeken mensen die echt het verschil willen maken in de maatschappij. Door daar goed op te selecteren, krijg je automatisch een leuke en betrokken groep mensen. Daarom doen onze teamleiders ook zelf de sollicitatiegesprekken.’ Emile.nu werkt samen met Buurtzorg en de wijkverpleegkundige als blijkt dat de thuiszorgmedewerkers niet bevoegd zijn voor bepaalde handelingen. ‘Zij doen alleen wat ze mogen, dus geen medische handelingen.’

Digitaal
De kracht van Emile.nu is de kleinschaligheid, stelt De Roy van Zuydewijn. ‘Wij kunnen heel goed het huishouden draaiende houden. We werken met kleine teams, mensen raken vertrouwd met de thuiszorgmedewerker, zien niet iedere keer een ander gezicht.’ Bovendien regelt de zorgondernemer zijn zaken graag digitaal. ‘Samen met een collega maakte ik meteen elektronische cliëntendossiers. De logboeken die normaal bij de cliënt liggen, werden helemaal gedigitaliseerd. Zo kon ik vanuit de collegebanken alles in de gaten houden.’

Wmo
De Roy van Zuydewijn zou graag ook zorg in natura leveren, om meer cliënten te kunnen helpen. Niet iedereen wil of kan een persoonsgebonden budget krijgen. ‘Nu moeten we al veel mensen afwijzen, omdat zij geen pgb hebben.’ Emile.nu is te klein om mee te doen aan de Wmo-aanbesteding. ‘Niet uit een aanbesteding moet blijken wie zorg mag leveren, de klant moet bepalen of jij goed bent of niet.’
 
Loopmiddel
De Zorgheld pleit tot slot voor meer keuzevrijheid en transparantie. De uitvalbasis van Emile.nu is een kleine winkel in Amsterdam. Daar verkoopt De Roy van Zuydewijn vernieuwende hulpmiddelen. ‘Wandelstokken met bloemenprint of speciale telefoons voor ouderen. Voornamelijk loophulpmiddelen die er leuk uitzien. Je hoeft geen genoegen te nemen met de blauwe rollator. Je mag ook zeggen: “Doe mij 80 euro en ik leg zelf geld bij voor iets wat meer bij mij past”. Ik ken niemand die die blauwe rollators mooi vindt, dus ik snap sowieso niet dat ze bestaan. Veel mensen weten niet dat ze zelf kunnen kiezen. De transparantie in de zorg laat behoorlijk te wensen over.’

Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.


Twitter   Volg Zorg+Welzijn op Twitter

door Alexandra Sweers

Gerelateerde tags

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.