Registreren Waarom moet u zich registreren voor deze website? Lees meer

Nieuws

Gedragscode tegen malafide pgb-bureau

2 197 ouderenzorg

Hoe weet iemand met een persoonsgebonden budget of een pgb-bureau malafide is of niet? En wat mag een pgb-bureau eigenlijk wel en niet doen? De gedragscode van belangenvereniging Per Saldo moet duidelijkheid scheppen.
Gedragscode tegen malafide pgb-bureau

Fraude met pgb’s door dubieuze bemiddelingsbureaus. De kranten stonden er bol van in februari van dit jaar. Bureau’s die het budget voor de cliënt aanvragen, beheren en tegelijkertijd ook de zorg verlenen, kunnen met cijfers rommelen. Dat stelde directeur van Per Saldo Aline Saers in een interview met Zorg + Welzijn. Dinsdag presenteert ze aan staatssecretaris Bussemaker de gedragscode, die in samenwerking met Stichting De Ombudsman tot stand is gekomen.

Geen zorg
De belangrijkste regel van de gedragscode is dat een pgb-bureau zelf geen zorg mag verlenen. Het bureau mag alleen adviseren, de administratie verzorgen en bemiddelen tussen de zorgverlener en de cliënt, aldus Per Saldo. Ook stelt de code randvoorwaarden die ervoor zorgen dat bureaus hun diensten goed en zuiver kunnen leveren.

Keurmerk
Als alle bureaus volgens de code te werk gaan, kunnen misstanden als belangenverstrengeling en oneigenlijk gebruik van de budgetten niet meer voorkomen, stelt Aline Saers. De ontwikkeling van een keurmerk is de volgende stap, zo laat de belangenvereniging weten. Saers zou graag zien dat de zorgkantoren, het Centrum voor Indicatiestelling Zorg (CIZ) en gemeentelijke instanties consequenties gaan verbinden aan het wel of niet hebben van een keurmerk. Uitvoeringsorganisaties moeten aanvragen door bureaus zonder keurmerk consequent weigeren, aldus Per Saldo.

Lees ook:
‘Deze bureaus vinden rommelen met pgb lucratieve business’

‘Bij pgb-fraude moet ík me verantwoorden en niet de budgethouder’

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: Per Saldo

door Alexandra Sweers

2 reacties

  • # 1

    sasja

    Ik ben er wel voor dat er het een of ander moet komen waaruit blijkt of een bureau betrouwbaar is.
    Maar de regels hiervoor. Wie stelt die op. Wie voert dit uit en wie controleert dat weer?

    Wat wordt er aan gedaan wanneer in de praktijk blijkt dat er na goedkeuring toch fraude wordt gepleegd?

    In 2005 heb ik fraude gemeld aan zowel het zorgkantoor,per saldo en de svb bank ( deze stond achter me) maar de rechtzaak heb ik verloren en onder weer een andere naam is dit bureau gewoon verder gegaan!

    Ook onder particulieren die via een pgb zorgverlenen zitten mensen die niet goed omgaan met de verhouding geven van zorg bv slechte kwaliteit en hoog/verkeert declareren. Wat gaan we daaraan doen.

    een pgb houdster met slechte maar gelukkig ook goede ervaringen.


  • # 2

    Jeroen

    Sasja, volgens mij is het de bedoeling dat er een keurmerk komt als een bureau aan de code voldoet. Dit keurmerk wordt verschaft door Per Saldo die dit ook weer kan afnemen. Belangrijk is volgens mij ALTIJD dat het PGB Bureau geen zorg verleend naast het administreren van het PGB. Anders bind je de kat op het spek...

reageer

Of registreer je om te kunnen reageren.