Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hoeveel handelingsruimte krijgt de jeugdprofessional nou echt?

De ‘nieuwe’ jeugdprofessional wordt door beleidsmakers gezien als belangrijke bouwsteen voor de vernieuwing van jeugdstelsel. Volgens de plannen krijgt de jeugdprofessional straks meer handelingsruimte om zijn werk te doen. Helaas moet ik constateren dat de bittere werkelijkheid straks anders is.
Hoeveel handelingsruimte krijgt de jeugdprofessional nou echt?

De vorige keer blogde Lucy over Triple P, weg ermee! >>

Binnen nu en 5 jaar moeten alle jeugdprofessionals, die werken volgens de norm van verantwoorde werktoedeling, door middel van beroepsregistratie aantonen dat zij vakbekwaam zijn. De professionele standaarden voor de beroepsregistratie verschillen per beroep.  Verder moet de nieuwe professional  verschillende (evidence-based) methodieken en hulpmiddelen kunnen hanteren die aansluiten op de uitgangspunten van de transitie jeugdzorg.

Op dit moment heeft de ‘nieuwe’ professional 35 richtlijnen en 176 instrumenten tot zijn beschikking, die hij geacht wordt op een juiste manier te gebruiken. Zo komt hij te weten wat over het algemeen het beste werkt bij welk probleem en op welke verantwoorde manier hij besluiten neemt over een passende aanpak. Voorbeelden hiervan zijn de Meldcode Kindermishandeling en vragenlijsten voor risicosignalering

Het omgaan met de cliënt op een manier die de zelfredzaamheid en de eigen kracht van de cliënt versterkt, maakt het noodzakelijk om te werken met een specifieke werkwijze zoals ‘oplossingsgericht werken’ en ‘motiverende gespreksvoering’. De nieuwe professional moet aantonen dat hij op een verantwoorde manier zijn werk uitvoert. Ook moet de nieuwe professional regelmatig bij zijn cliënten checken of de gekozen aanpak aansluit en dat achteraf de tevredenheid en het effect bij de cliënt geëvalueerd wordt.

Om goed bij de les te blijven en professioneel te blijven werken (en geregistreerd te kunnen worden en blijven), is voortdurende reflectie op eigen handelen nodig. De nieuwe professional is verantwoordelijk voor zijn eigen leerproces en kan dat vormgeven door casusbesprekingen, intercollegiale kwaliteitstoetsing met daaraan gekoppeld supervisie, intervisie, bij- en nascholing.

Kortom, wie handelingsruimte associeert met ‘doen of laten wat je goeddunkt’ heeft het dus goed mis. De vermeende ‘bewegingsvrijheid’ voor de nieuwe professional valt in de praktijk behoorlijk tegen. De ‘nieuwe’professional:  boegbeeld in een keurslijf!

Lucy Jacobs is adviseur bij K2 Brabants Kenniscentrum Jeugd en actief op allerlei terreinen: het geven van trainingen en workshops, praktijkonderzoek, projectmanagement en implementatievraagstukken.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.