Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

6 stappen naar een goede interventie

De seksuele voorlichting aan mensen met een verstandelijke beperking wordt niet geëvalueerd of is niet gebaseerd op theoretische kennis. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Dilana Schaafsma aan de universiteit van Maastricht. De promovenda pleit voor het gebruik van Intervention Mapping. Een stappenplan om tot betere voorlichtingsmethodes te komen.
Seksuele voorlichting aan mensen met een verstandelijke beperking
Foto: Stephen Davies

‘Het lijkt heel logisch’, zo omschrijft Schaafsma het stappenplan, ‘maar in de praktijk worden er vaak stappen overgeslagen. Vaak is niet duidelijk genoeg vastgesteld wat het probleem precies is en waardoor het veroorzaakt wordt. Daardoor mist de voorlichting het doel.’

Intervention Mapping is geen nieuwe theorie of nieuw model, het is een extra hulpmiddel voor de planning en ontwikkeling van gezondheidsbevorderende interventies.Het stappenplan gaat –in grote lijnen – als volgt:

1. Stel het probleem vast

Eerst moet vastgesteld worden wat precies het probleem is. Welk gedrag hoort daarbij en welke factoren veroorzaken het probleem? Hierbij hoort literatuuronderzoek en is het belangrijk dat vastgesteld wordt welke impact het probleem heeft op de kwaliteit van het leven. Belangrijk is om de personen voor wie de methode bedoeld is, hierbij te betrekken.

2. Bepaal het doel van de interventie

Maak specifiek wie en wat zal veranderen als gevolg van de interventie. Welke doelen wil je behalen en hoe hebben persoonlijke factoren en omgevingsfactoren invloed op het behalen van je doel? Wat zou er moeten veranderen om dit doel te behalen?

3. Selecteer de methoden en strategieën voor je programma

Doe literatuuronderzoek naar methoden en strategieën die werken voor je doelgroep en passen bij het probleem en het doel dat je wilt behalen. Kijkt naar eerder opgedane ervaringen en resultaten.

4. Maak het programma

Voeg alle voorgaande onderdelen samen in één coherent voorlichtingsprogramma. Maak een beschrijving van je interventie en het materiaal en alle stappen die je daarin neemt. Het is belangrijk om hierbij het programma te testen en de wensen van je doelgroep erbij te betrekken.

5. Voer de interventie uit

Voer de interventie uit en registreer wat er gebeurt en of de doelen behaald worden. Verander zo nodig en maak een gedetailleerd plan om de methode te voltooien. Hier wordt al vanaf stap 1 over nagedacht en mensen waar het over gaat, worden ook al zo vroeg mogelijk in het proces erbij betrokken.

6. Evalueer de interventie

Evalueer het effect van de interventie, analyseer de veranderingen in de gezondheid en kwaliteit van het leven, de veranderingen in gedrag en meet of de doelen behaald worden. Bepaal de succesfactoren en omschrijf het proces.

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.